Radio Speltorsk

09/04/09 – Avsnitt 40

På allmän begäran har vi återigen övertalat Angelica Norgren att gästa programmet, och därtill fortsätter vi ringa upp spännande svenska indieutvecklare – denna gång hamnar Daniel Remar under luppen. Spelsnacket fyller hela spektrumet av hardcore (Valkyrie Profile: Covenant of the Plume), casual (Uno Rush) och indie (And Yet It Moves) samt allt däremellan. Angelica vill också passa på att tipsa om det sorgligt förbigågna hundvaktmästarskräckspelet Haunting Ground.

Låtlista:
Iji – Hero – Captain Goodnight
Cave Story – Polar Star Overdrive – Joren de Bruin (OCRemix)
Chrono Trigger & Chrono Cross – PLAY Medley – Kungliga Filharmonikerna/Yasunori Mitsuda

Länkar:
Xboxflickan
Daniel Remar
Mega 64
And Yet It Moves
Pandaland
PopCap games

Radio Speltorsk tipsar:
Haunting Ground

Lyssna på avsnitt

Spela i popup - Ladda ner
2009-04-09

12 Kommentarer

2009-04-10, Tobias J säger:

Jag fick se Haunting Ground hemma hos Angelica och kan intyga att det var riktigt läbbigt.

Måste också påpeka att ni var ovanligt dryga mot varandra i avsnittet, eller säger man ”kärvänliga” :P

2009-04-10, Jesper säger:

Kan hålla med om att det var lite gliringar och allmännt stökigt i detta avsnittet, men på något sätt så tillför bara det till den mysiga och trevliga stämningen i programmet tycker jag.

Sorry om mitt mail var lite drygt också, märkte att det kortades in lite, ska försöka att fatta mig kort i fortsättningen :)

Kjaam på er som Farbror Barbro säger

2009-04-11, Våran frälsare säger:

Ni briljerar som vanligt! :)
Den nya introlåten var något av det svängigaste man hört! Är det bara jag som märkt att det är en liten smiley längst nere till vänster på sidan? Vågar man fråga vad han gör där?

2009-04-11, Jesper säger:

Våran frälsare: Har du helt missat filmen Nätet med Sandra Bullock ;-)

2009-04-11, Samson säger:

Håller helt med tidigare talare om nya introt. Riktigt svängigt! Mkt najs.

Jag kommer inte tjata vidare om OnLive då vi helt enkelt tror och tycker olika (ni är dumma!), utan tänker istället ge tummen upp för ett nytt kul avsnitt helt enkelt.

Någon gång i framtiden kan jag gästa som teknisk först-sig-på-are och förklara varför onlive kan funka finfint med dagens uppkopplingar, men det är en annan dag förstås.

2009-04-11, Samson säger:

förstå-sig-på-are ska det ju stå förstås.

2009-04-11, Våran frälsare säger:

Jadu Jesper det måste jag nog ha gjort. Är det en smiley där nere då med? :P

2009-04-12, Sviskonbarnet säger:

Måste bara tala om för er att den nya introlåten var något av det bästa och roligaste jag hört på flera timmar. Ja kanske till och med på längre tid än så. Helt underbart må jag säga.

Det är något som ni har gjort bra, men det skulle vara kul med en förklaring till de konstiga sakerna ni säger i introlåten. Är det grejer från spel ni refererar till, eller är det bara något som ni kommit på ?

Grymt avsnitt, ha det bäst till nästa gång.!!

2009-04-13, fleischer säger:

Onlive kommer inte funka efter som vi aldrig kommer få ner responstiden/pingen till 0. Bandbredden är ju ointresant när det är fördröjning på alla kontroll inputs man gör.

Anledningen att det funkar att streama HD video är ju för att fördröjningen inte har någon betydelse. Du buffrar ju bara in videon sen spelar dippningar i hastigheten och responstiden ingen roll.

I online spel så kompenserar det lokala spelet vilket gör att du inte märker av fördröjningarna mellan servern och din lokala burk och paket informationen är väldigt liten.

Grym ny låt. Men den gamla kändes mera retro mysig. :)

2009-04-13, gurra g säger:

kan ni inte ha lite mer olika gäster framöver? känns som att den där angelica är med precis överallt (läs spelradion), känns som att hon kanske gjort sitt för detta året.

2009-04-14, Samson säger:

@Fleischer: Och jag menar att fördröjningen i knapptryck till reaktion på skärmen går att minimera att den går att jämföra med ”lagget” som sker med en vanlig trådlös handkontroll med alternativa kommunikationsvägar. Man behöver inte ens köra på TCP/IP-standard för det t ex.

Jag har själv varit med att ta fram prototyper där vi testat responstid från just knapptryck till reaktion och vi har inte kunnat se något lagg meds blotta ögat. De testerna skedde på malmö högskola med helt vanlig 10Mbitslina till ett privathem i Stockholm (med telia ADSL på 10ner och 1 upp på linan). Då drev vi till och med en servomotor genom ett Arduino, filmade med vanlig webkamera och streamade videon tillbaka till Malmö. Och som sagt: med våra blotta ögon kunde vi inte se någon försening mellan knapptryck och reaktion.

2009-04-15, Majkiboy säger:

Jag kör quake, doom och ScummVM på mitt Wii, magi ^_^
Så visst PC går!

Kommentera

Om Radio Speltorsk

Radio Speltorsk är en svensk podradio om dator- och tv-spel. I programmet analyserar Andreas Ljungström och Sebastian Magnusson de senaste spelen, diskuterar indie och retro samt bjuder in spännande gäster från spelbranschens alla hörn. Nya avsnitt lanseras varje torsdag.

Radio Speltorsk på iTunes Prenumerera på iTunes-uppdateringar. feedback@radiospeltorsk.se För all form av feedback.