Radio Speltorsk

Maziwa 2 – Utvecklingsblogg #2

Tiden går fort när man har kul. Kanske lite för fort. Det var ju ett tag sedan vi skrev första inlägget i vår utvecklingsblogg här hos Radio Speltorsk. Men nu är det dags och vi har faktiskt gjort en hel del under dessa månader. Förutom att ha skrivit manus, ritat flödesscheman för pussel, designat spelobjekt så har vi även börjat formge och skissa på de karaktärer som ska finnas i spelet.

Manus kanske alla förstår varför det behövs, men vad är flödesscheman och varför behövs dem? Kort och gott så använder vi dem i Maziwa för att få en överblick över de pussel varje nivå innehåller. De ger oss en enkel överblick på vad som händer och när det ska hända. Detta hjälper naturligtvis även när vi väl börjar koda upp logiken.

flodesschema
Exempel på två flödesscheman från spelet.

Vi har även börjat planera och göra layout för de olika nivåerna i spelet. Alla objekt och miljöer görs i uteslutande i Photoshop. För att få en ett mer realistiskt utseende på objekten (som ni känner igen från det första spelet) så använder vi olika fotografier som vi retuschar ihop. Karaktärerna kommer dock skapas i Illustrator och Flash för att underlätta animeringen.

spelobjekt
Spelobjekten och grafiken (förutom karaktärerna) skapas i Photoshop.

På tal om karaktärsdesign så har vi lagt en helt del energi på att visualisera om spelets huvudkaraktär Susu och vi arbetar fortfarande på att hitta det rätta utseendet. Men vi tänkte dela med oss av det vi har skissat ihop så här långt och visa er lite hur karaktären har växt fram steg för steg. Som ni ser så har vi haft en ganska klar vision om vissa grundläggande drag, den ljusblåa overallen och de stora ögonen är här för att stanna.

susu
Karaktärsdesignen för Susu växer fram sakta men säkert.

Detta var allt vi tänkte bjuda på just nu. Fortsätt följ vårt Twitter-flöde eller bli ett fan på Facebook om ni vill ha kontinuerliga uppdateringar med härligt Maziwa-godis.

2010-02-22, Linus

7 Kommentarer

2010-02-22, Fleischer säger:

Ser bra ut. Har ni någon tids ram där det kommer vara klart?

2010-02-22, Linus säger:

Vi har pratat om att försöka få det klart innan årets slut, men jag har en känsla att det kan ta lite längre tid än så.

Det är klart när vi är nöjda helt enkelt :)

2010-02-23, Johan säger:

Nice! Älskar såna här behind-the-scenes-grejer. Ser fram emot nästa inlägg.

På det här sättet hypen större kring spelet tror jag om det går att följa dess utveckling. Alltid gott med små smakprov! Keep it up!

2010-02-23, Andreas säger:

Ser lovande ut! Jag röstar på att ni använder er av Susu-designen från den allra första konceptskissen längst upp till vänster. Riktigt stilig! :)

2010-02-23, Fleischer säger:

Ser fram emot någon romantisk scen med en blå alien som i Mass Effect :)

2010-02-23, Jesper säger:

Ser härligt ut måste jag säga. Håller med Andreas om att ni bör köra på den lilla udda filuren uppe till höger :)
Alldeles för lite udda spelkaraktärer i spelen idag :)

2010-02-23, Sugoi » Händelserika tider säger:

[...] få form framför sina ögon. Om ni är nyfikna på spelet så kan ni läsa andra delen av vår utvecklingsblogg som huseras på Radio [...]

Kommentera