Radio Speltorsk

Avsnitt 87

avsnitt-87Varje gång Victor Leijonhufvud gästar programmet kan man räkna med långa avsnitt, så är fallet även denna gång. Under den öppenhjärtliga och intima frågestunden som inleder avsnittet replikerar Victor Mats Nylunds påståenden från ett par avsnitt sen och avslöjar dessutom vad som ligger bakom sin och Petter Hegevalls personliga vendettor.

Temat den här veckan är stämningsfulla spel och vi listar våra samt lyssnarnas favoriter. Därefter, i en kavalkad av spelintryck, märks bland annat Alan Wake, 3D Dot Game Heroes, Kometen, Lost Planet 2, ModNation Racers, Resonance of Fate, Starcraft 2, Rocket Knight och Halo Reach. Vi bjuds dessutom på både spelnördbatalj och gammal norrländsk nyhetsgubbe i Johan Eklund.

Låtlista:
Speedball 2 – Kraku Remix 2004 (OCR)
Kometen – Vagabond
Resonance of Fate – En of Eternity
Rygar – 1:st Stage

Länkar:
Gameplay
Vicachu!

Veckans fråga:
Hur bör en bra spelblogg vara?

Lyssna på avsnitt

Spela i popup - Ladda ner
2010-05-20

22 Kommentarer

2010-05-20, Henrik Blomgren säger:

Problemet med Tekken Tag var att de flesta som spelade det inte gillade just Tag biten, därför plockades det bort.

Sedan var ju Tag mer en spinoff än någon ”äkta” uppföljare till Tekken 3 :p

Svårt att välja ett favoritspel ju. Finns så många, så otroligt många spel som gör sina saker så otroligt bra att det är omöjligt att välja ut endast ett.

FFVIII har ett problem: DRAW!!! Annars är det inga problem med spelmekaniken alls :p

Använd inte GFs. Använd Limit Break istället. Enklare :)

Hela titeln är: Utawareru Mono. Sorry att jag skrev fel. Ett litet stavfel där.

Det är ett visual novel spel ja. Med erotik inkluderad. Det som gör spelet intressant är just att de strider som man får ta del av sker genom SRPG med förflyttningar, attacker och att uppfylla krav.

Mellan striderna är det relationer, karaktärsutveckling och mycket mera.

Skoj att du googlade upp det :)

Sakura Wars: So Long, My Love är mycket riktigt i New York, med mer fokus på hur det såg ut då i USA och New York än Japan.

Jag rekommenderar det starkt :)

Ja, jag spelar en hel del visual novels. Med och utan erotik. Och nu kom jag ju på ett spel som jag skulle ha skrivit. Ever 17: Out of Infinity.

Nog ett av de mest välskrivna äventyr jag spelat tror jag.

Jag tog och beställde Resonance of Fate. Får leva extra snålt under resten av året :p

Ju häftigare attack, desto mer skada och snabbare avslutat strid :) Behöver du mer tankegångar inför striderna?

Får se om jag förstår handlingen bättre :) Glöm inte bort att du kan välja kläder åt de som sedan används överallt.

Infinite Undiscovery var det inget fel på!!! Samma system som tidigare, bara litet tråkigt helt plötsligt ökad svårighetsgrad i bossarna. Samt riktigt irriterande kamera. Men annars så var det inga problem.

Star Ocean 4 var det definitivt inga problem med alls. Spelmekaniken var otroligt bra.

Historien var det inget fel på heller. Jag har inte hittat något annat spel som gjort det man gör i SO4. En speciellt ledsam scen jag tänker på.

Största problemet jag hade med SO4 så var det karaktärsdesignen. Usch för 3d, ge mig gammal hederlig cellshadad 2d eller vad som helst men detta var hemskt.

Vilket påminner mig att jag måste ta tag i Star Ocean 1 och 2 till PSP. Samt Lunar och en hel drös med andra spel.

En bra spelblogg?

Bra enkel navigering, ett bra färgschema. Förklarande länkar som har med ämnet att göra inom sidan.

Då det tekniska är avklarat så vill jag att bloggen uppfyller vad den säger att den ska göra. Ska den handla om spel så vill jag se personliga reflektioner över spel, kanske några recensioner.

Intryck är viktiga och dessa får man genom spelen man spelar.

Det är svårt att beskriva hur en bra spelblogg bör vara. Jag besöker bloggar, gillar jag designen på bloggen och innehållet är bra skrivet så kommer jag tillbaka.

Stör jag mig på någonting eller glömmer bort bloggen kommer jag inte tillbaka. Att ha en dålig design är idag en stor anledning till att sidor inte får några besökare.

Bloggdelen här på Radio Speltorsk är ett exempel på en bra spelblogg. Ni håller er till ämnet, designen är riktigt bra och innehållet är intressant att läsa.

Man kommer tillbaka till en sådan sida. Jag hoppas att Deculture kommer nå upp till en sådan standard. Bara att jag ska få igång de andra att börja skriva så kommer det bli underbart.

Det får räcka så. Bra podcast :)

2010-05-20, Johan Eklund säger:

Wall of text hits Speltorsk for insane amount of damage. Text-box broken.

2010-05-20, mh76 säger:

Mycket intressant avsnitt denna gång. Var avsnittet verkligen 3 timmar långt? Det tog slut så fort. Men Victor är alltid trevlig lyssna på, och kul att ni börjat med nyhetsinslaget igen.

Veckans fråga: En blogg ska vara lättnavigerad, snabbladdad, innehållsrik, välbesökt med många kommentarer. Plus i kanten om personerna som driver bloggen heter Andreas och Sebastian och är designat av snillet Linus :).

2010-05-20, Linus säger:

Casts a ‘text-box repair’-spell

2010-05-20, Johan Eklund säger:

Victor verkar bära på en outgrundlig avsky inför Killzone 2. Vad kan skälet till detta vara? Visst, inte var det ”årets spel”, men… det var ju allt annat än kasst. Och nog hade det stämning och underhållning.

Ska väl sägas också att Victor har vettiga åsikter om Dead Space, vilket gör ont då han verkar ha lika vettiga åsikter om Alan Wake och jag ju inte har en 360.. eftersom jag blir hajpad :(

För övrigt… Ja World of Warcraft har ett väderssystem och dygnssystem, och det patchades in efter ett år eller så… innan TBC. Innan dess fanns det inte snö, sandstorm eller regn osv i Azeroth. Nu har jag inte spelat WoW på över ett år så jag vet inte om systemet finns kvar däremot, men utgår ifrån det.

Dragon Age och Mass Effect… konceptuellt, storymässigt och i överlag är båda extremt klyschiga. Jag hävdar fortfarande att Mass Effect-spelen är en ren rip-off på gamla Star Control 2. I överlag är det nog omöjligt att göra någonting icke-klyschigt i fantasy eller scifi-genrerna då de flesta teman redan utforskats i film, litteratur och spel redan. Genrerna är sin egen begränsning. Däremot så handlar det ju om presentation och genomförande och där anser jag att både Dragon Age och Mass Effect 1/2 är exemplariska, vilket gör i min mening att man lätt glömmer bort det förutsägbara i historierna för det finns så mycket detaljer att fokusera på istället.

Rollspelen utvecklades ursprungligen från brädspel och tabletop-spel. Men skälet till att de utvecklades till rollspel var ju för att brädspelarna började ”rollspela” sina figurer och ville skapa spelsystem där man kunde fokusera mer på just möjligheten att fylla en roll och att fokusera på äventyrande. Finns överflöd av intervjuer, artiklar och liknande med legender som Gary Gygax där detta poängteras starkt. Över tiden har ju dessutom tyngden också flyttats mer mot just handling, berättande och rollinlevelse inom ”pappersrollspelen” och det är även en utveckling vi tydligt kan se inom de västerländska datorrollspelen. Så att säga att rollspel handlar om spelmekaniken köper jag inte, även om Sebastian historiskt har en poäng, för syftet med rollspelen har alltid varit att göra spelmekaniken så osynlig som möjligt (även om den ska ge utrymmer för någon illusion av ”realism” eller kanske trovärdighet). Så för mig, även om jag kan uppskatta en bra spelmekanik, är tyngden på berättande och inlevelse alltid det viktigaste i ett rollspel.

2010-05-20, Zejho säger:

Återigen ett bra avsnitt och Victor är alltid intressant att lyssna på.

Personligen gillar jag inte heller Killzone 2 lika mycket som alla andra tycks göra. Men jag spelade också igenom det först ett år efter release, vilket säkert gjorde att nyhetens behag inte blev lika påtaglig.

Grafiken tycker jag inte var något speciellt, bortsett från rörelseoskärpan och ljuseffekterna. Kontrollen tycker jag är rent utav bedrövlig och drog ner helhetsintrycket något enormt.

För att svara på frågan om hur en bra spelblogg bör vara så tycker jag nödvändigtvis inte att dagliga uppdateringar är ett måste, såvida det inte är något intressant som tas upp varje gång då förstås. Det är intressantare att läsa lite mera djupgående tankar och reflektioner, som kanske kan varvas att lite lättsammare inlägg någon gång ibland.

I övrigt tycker jag att det är viktigt att man engagerar sig och svarar på de kommentarerna man får. Då är det större chans att besökarna kommer tillbaka.

Detta kanske är vad som bör utmärka en bra blogg rent allmänt, men jag tycker att det bör appliceras på spelbloggar också.

2010-05-20, Andreas säger:

”kul att ni börjat med nyhetsinslaget igen.”

För att klargöra – Johans nyhetsdel har sedan en tid tillbaka dykt upp varannan vecka istället för varje vecka. Detta var ett beslut vi tog för att underlätta redigeringsarbetet.

Så kom ihåg! Alla jämna veckor är lika med nyhetsveckor i Radio Speltorsk.

2010-05-20, Aloysius säger:

Jag håller med Johan om att det inte spelar någon roll att rollspel kom från gamla krigsstrategispel. Det är intressant i sig, men spelade ju ingen roll för de som satt på 80-talet och spelade karaktärs- och storydrivna rollspel där de inte var så intresserade av spelmekaniken som sådan. Det är ju inte så många som tycker att du inte är en ”äkta” lantbrukare om du inte idkar sodomi, bara för att ”bög” betydde ”bonde” för hundra år sedan.

En helt annan sak: Angående EAs onlinepass så är det ju rätt enkelt ekonomiskt sett.Den delen av nyspelsköparna som planerar att sälja spelet när de tröttnat på det kommer ju förmodligen att se det som en ren prishöjning eftersom det begagnade spelet är mindre värt senare, precis som en nybilsköpare gör när han jämför andrahandsvärdet på en bil. Visar det sig att onlinepasset inte skrämmer bort några nyspelsköpare betyder det ju att EA helt enkelt hade kunnat höja priset istället för att införa onlinepasset, eftersom det betyder att de flesta är beredda att betala mer.

Jag gillar spelbloggar som uppdaterar med ett par vettiga inlägg i veckan snarare än flera små korta meningslösa varje dag. Sen är det trevligt med dem som livligt debatterar med sina läsare i kommentarerna, konstigt nog gör inte alla det. Varför har man då en blogg?

2010-05-20, mh76 säger:

Andreas: ”Alla jämna veckor är lika med nyhetsveckor i Radio Speltorsk.”

Är det för att Johan Eklund inte ska verka vara udda? :)

2010-05-20, Gwellmyn säger:

mh76> *Badabom-disch*!

2010-05-21, Johan Eklund säger:

grrr

2010-05-21, Ina (NG+) säger:

WoW har ett vädersystem, bara det att vädret inte ändras i alla zoner. I Outland exempelvis finns det bara väder i två zoner av sju. Om någon mot förmodan är intresserad finns det en wikiartikel här http://www.wowwiki.com/Weather_effects :3

2010-05-22, Sebastian säger:

@Ina – ah, tack för länken. Förklarar min ovisshet. Som Horde har jag ganska sällan levlat i regnzoner, och i princip aldrig i de andra.

2010-05-22, Peter säger:

Grymt avsnitt som vanligt.
Victor är rolig, och ni andra också såklart.

Angående nyhetsdelen, vore det inte kul ifall gästen kunde vara med på den delen så att han/hon också kan komma med synpunkter och åsikter om veckans nyheter?

Veckans fråga:
Lättnavigerad, läsvärd, inte allt för djupa texter utan lite mer lättsamt.
Personlig och väluppdaterad.
Det tycker jag kännetecknar en bra spelblogg.

Och så är det kul när folk kommenterar så att det kan bli en diskussion.

2010-05-22, Vargavaka säger:

Trevligt avsnitt, och väldigt långt. Det gillar jag b ^_^ d

Kometen ser ju verkligen hur läckert ut som helst; det ser ju banne mig ut som om hela spelet är ritat med tuschpennor. Om nom nom :°

När jag lyssnade på diskussionen om atmosfär i spel kom jag att tänka på en ganska recent krönika av N’Gai i Edge. Helt kortfattad skrev han om känslor i spel och hur ”känslofulla spel” nästan alltid handlar om ganska billiga scener ihoppysslade för att så oss ledsna (scenen i FF7 som jag inte spoilar men alla vet vilken t.ex.) och att andra mer subtila känslor som upptäckarglädje och segerrus kollektivt nervärderas.
Nu tycker jag iofs att det var en ganska bra blandning på olika spel när det diskuterades atmosfär men det känns ändå som om våran definition av atmosfär har lite liknande symptom. Atmosfär skall vara sorgligt eller melankoliskt, gärna med regn och mörker. Kan vi värdera spel med en positiv atmosfär? Är Mario Galaxy och Katamari Damacy stämningsfulla spel?

Nu är jag egentligen inte mycket för hårklyveri över definitioner men jag tyckte att det var en intressant tanke i vilket. Mitt eget automatiska förslag ang. atmosfär var SotC och det platsar ju också i det melankoliska/sorgsna facket. Kanske vi helt enkelt kan ta åt oss atmosfären i dessa spel på grund av att melankoli och sorg är känslor som är lätta att spela in på.

Ja ja, bloggar var ju den här veckans fråga. Jag läser inte bloggar särskilt regelbundet längre (det går så mycket bättre att lyssna på podradio istället för att läsa bloggar när man cyklar) men Blog ’em up tycker jag ju bör nämnas. Där försöker jag iaf ta mig tid att läsa lite texter då och då. Annars blir det mest lite ströläsande på de bloggar jag snubblar över. Nu tycker jag inte att bloggar behöver vara tunga och undersökande på något vis (jag brukade läsa Need More Rage och Ratshags eskapader kan ju knappast beskrivas som djuplodande) men ett tydligt fokus kan jag uppskatta. Bilder och videor om de stöder texten är trevligt men övrigt pynt känns ganska överflödigt.

Wall of text crits Speltorsk for terrible damage! Again!

2010-05-22, Andreas säger:

Det blev inte bara ett långt avsnitt, det har fått oerhört långa kommentarer också. Jättekul att läsa (även de lite kortare naturligtvis)! :)

@Peter: Vi har valt att utesluta gästen i nyhetsdelen pga att vi spelar in det segmentet i efterhand för att kunna ta med så aktuella nyheter som möjligt.

2010-05-22, Oldgast säger:

Riktigt roligt avsnitt. Håller med om att ni borde ha med Christer. Jag tycker nog att Christer och Victor är som starkast i co-op så att säga men de är bra själva också. Undrar för övrigt om det är någon som vet varför man inte alltid får ner olika podcast-avsnitt om man prenumererar. Det brukar inte funka så bra för mig.

2010-05-22, Fleischer säger:

Bra med långa avsnitt. Nu får vi 3 timmar varje Torsdag hoppas jag? :)

2010-05-25, Sebastian säger:

@Oldgast – kan du återkomma med lite detaljer om vad för program du använder för att prenumerera etc. kan jag försöka titta runt lite och se om jag kan finna några problem.

2010-05-25, Oldgast säger:

@Sebastian – Jag vet inte det verkar vara så mer eller mindre med de flesta podcasts som jag försöker prenumerera på. Men det är ju faktiskt inget jätteproblem eftersom jag ändå alltid kollar när ett nytt avsnitt har släppts. Har faktiskt inte kollat så mycket efter orsaken själv. Tack i alla fall. :)

2010-05-25, Spel-Malmer säger:

@oldgast: Jag använder BeyondPod på min mobiltelefon (Android). Funkar för det mesta väldigt bra, förutom när utrymmet på SD-kortet tar slut. Skönt att slippa iTunes också och få podcastsen nedladdade direkt till telefonen varje natt.

För vanlig dator funkar väl dock itunes ganska bra. Horribelt program bara i övrigt.

2010-05-26, Fleischer säger:

@Spel-Malmer Själv kör jag itunes på datorn och syncar sen till android med Sallings Media Sync. Funkar bra tycker jag.

Kommentera

Om Radio Speltorsk

Radio Speltorsk är en svensk podradio om dator- och tv-spel. I programmet analyserar Andreas Ljungström och Sebastian Magnusson de senaste spelen, diskuterar indie och retro samt bjuder in spännande gäster från spelbranschens alla hörn. Nya avsnitt lanseras varje torsdag.

Radio Speltorsk på iTunes Prenumerera på iTunes-uppdateringar. feedback@radiospeltorsk.se För all form av feedback.