Radio Speltorsk

Avsnitt 89

avsnitt-89När Johan Eklund tar över programmet är det story och berättande som står i fokus men förstås också en hälsosam släng MMO. Förutom att ha gjort återbesök i World of Warcraft berättar han om den nya Age of Conan-expansionen, Rise of the Godslayer. Onlinehatare kan istället glädja sig åt lite reflektioner kring bland andra Singstar Kent, Alpha Protocol och svenska indiestjärnan Nifflas senaste spel FiNCK.

Låtlista:
Alan Wake – The Poet and the Muse
Quake II – Main theme
Last Ninja II – The Street Loader

Länkar:
Dreaming in an Empty Room: A Defense of Metal Gear Solid 2
FiNCK

Radio Speltorsk tipsar:
Vampire the Masquerade: Bloodlines

Veckans fråga:
Vad är era förhoppningar inför E3?

Lyssna på avsnitt

Spela i popup - Ladda ner
2010-06-03

33 Kommentarer

2010-06-03, Voxbox säger:

Mina förhoppningar är bara att slippa dåliga nyheter, så som att en efterlängtad uppföljare plötsligt ska släppas exklusivt till en konsol man inte har.

2010-06-03, Johan Eklund säger:

Kort sidonot angående Rise of the Godslayer.. Man behöver inte köpa grundspelet om man köper expansionen. Den finns inbakad.

2010-06-03, Henrik Blomgren säger:

Nepp. Hade inte hört någonting om den nya sidan tidigare.

Vad förstår ni inte i Chrono Cross? Är ju uppenbart vad som sker :p

Jag gjorde som så att jag delade upp i två delar: En lista med fokus där själva storyn är bra. Sedan kommer litet mer fokus på hur berättandet är.

Star Ocean och Tales of… har ganska många saker gemensamt i stridssystemet :)

Skulle väll sagt att Agarest är 5 små historier som förs samman till en stor.

BlazBlue: Calamity Trigger har mer story än alla andra fightingspel. Det är importerat ja. Vem vill vänta på PAL releaser :p

Ska fatta mig kortare nästa gång.

Xenogears andra skiva är resultatet av tidbegränsning och pengar. Vilket gjorde att det blev som det blev.

Nämnde du precis Evangelion som i Neon Genesis Evangelion?

Och givetvis är Xenogears krångligt, det är ju femte delen i en serie av sex :) Synd bara att de andra delarna aldrig fick pengar och tid att tillverkas. Det hade varit något riktigt roligt att se.

Mina förhoppningar inför E3 är som jag skrev i ”Önskedrömmar inför E3″. Inget mer att tillägga efter det.

Nej. Mass Effect 2 är inget rollspel :p Det är ett FPS.

Samma sak med Oblivion, Fallout 3 och så vidare och vidare. Oblivion är mer hack n slash än rpg.

MMORPG är en fiende tusentals ggr. Det som gör genren framgångsrik är samhället som skapas under spelet.

Det får räcka så om MMORPG :p

Bra avsnitt som vanligt. Ser fram emot nästa.

2010-06-03, Johan Eklund säger:

@Henrik Hur kan ME2 vara ett FPS då det spelas i tredjeperson? ;) Nitpicking here :)

2010-06-03, Henrik Blomgren säger:

Ursäkta. Kalla det för action istället då :p

Men fortfarande, det är bara att man får se personen, annars är det ju FPS :)

Nitpicking är bra. Oftast. Detaljerna som gör helheten liksom :)

2010-06-03, Johan Eklund säger:

@Henrik Dessutom vill jag argumentera för att spel som ME 2, Oblivion och så vidare faktiskt är mer rollspel än traditionella datorrollspel. Just för att de mer troget följer de klassiska rollspelens egentliga ambition: Att spela och forma en individs person och historia i kontext av en alternativ värld och en komplex historia med obegränsade valmöjligheter där varje handling har sina konsekvenser som i verkligheten.

2010-06-03, Ina (NG+) säger:

E3-förhoppningar… Jag vet faktiskt inte. Jag har slutat se dessa mässor som något bra, det är mest bara jobbigt med information overload och kaos. Jag hoppas nog precis som Voxbox mest att jag inte får höra några dåliga nyheter :P
Senaste ryktena om The Elder Scrolls V exempelvis. Tänk om de utannonserar det och det blir ett MMO? Hemska tanke! Så ja, en förhoppning är väl att ryktet om utannonserandet av TES 5 är sant, men att det blir ett ”nytt Morrowind” och inget annat.

Alan Wake-låten fick mig att komma ihåg att jag ju faktiskt har Soundtrack-skivan! Riktigt bra musik i det spelet :)

Vampire the Masquerade: Bloodlines är helt GALET bra. Steam säger att jag spelat 40 timmar, och jag har inte ens klarat spelet ännu O: En Malka-tjej var det jag spelade och jag hade galet kul med henne :D Tror man har roligast om man spelar en av de mer extrema sorterna.

@Henrik
Oblivion, Fallout 3 osv är långt mer RPG än vad andra spel är.

Du får skapa en egen karaktär utifrån vissa ramar. Hårdare ramar i vissa spel (Fallout 3, där du är en vault dweller), och slappare i andra (Oblivion, där du kan vara olika raser och liknande). Sen utvecklar du karaktären med färdighetspoäng inom vissa områden som du får välja själv. Du får välja dialogen själv i de flesta av dessa typer av spel vilket ger en stor känsla av att spela en roll, rollspel!

I Mass Effects fall är det väl fortfarande ett rollspel, även om man pangar på saker i det? ;) Du skapar en karaktär, bestämmer hur karaktären ska reagera och vilka åsikter karaktären ska ha genom dina val i dialoger. Du ger karaktären färdighetspoäng i de områden du väljer att karaktären ska vara bra på… så det är ett rollspel.

Du håller alltså inte med? Vad, om inte detta, är rollspel?

MMORPGs är en berättelselös version av japanska rollspel, men med en twist i slutet som gör dem bättre – teama upp med vänner och klå ner de mäktiga bossarna i raids och instanser för att få loot och kunna klå ännu större bossar. Huvudsaken är gruppen och samarbetet, något som inget annat än ett MMO kan erbjuda på samma sätt.

2010-06-03, Lance McCloud säger:

Jag förstår fullt varför ni inte nämnde min kommentar om Super Robot Wars berättande, men det innebär ju även att ni missade en, enligt mej, väldigt viktig poäng i ämnet. Nämligen hur bra karaktärer helt på egen hand kan väga upp en generisk story utan originalitet eller komplexitet.

@ Ina (NG+): Förstår inte varför du inte gillar tanken på ett Elder Scrolls MMO. Det skulle ju äntligen göra att världen blir så stor som den en gång var i Daggerfall (kanske inte riktigt, men hoppas kan man ju) och mekaniken ska de ju med hålla sej till där allt man gör gör att ens karaktär utvecklas. Visst, jag vill ha ett traditionellt Elder Scrolls med, speciellt då de i samtliga spel löst en del problem och lagt till nya kul saker, samtidigt som de har tagit bort bra saker och lagt till nytt som inte funkar så bra. Det skulle kunna funka som MMO med, om de inte gör samma fel som alla gör och försöker göra allt på samma sätt som WoW redan har gjort. Det går ju att göra ett MMORPG som gör saker annorlunda, även om ingen har prövat ännu. :P De behöver göra något nytt med serien för spelen är kul, men främst i utforskning av världen och karaktärssystemet och inte så mycket spelmekaniskt. JAg ser otroligt mycket kul och intressant och kul de skulle kunna göra med Elder Scrolls upplägget i MMO tappning.

2010-06-03, Henrik Blomgren säger:

@Johan Förutom obegränsade möjligheter så ja. Det är vad som eftersträvas. Vad företagen vill göra. Men de lyckas inte riktigt.

Visst, jag har inte spenderat så mycket tid med ME och Fallout 3, men i exempelvis KOTOR så blir relevansen av de val man gör inte så himla jättestor då det vanligen slutar i:
1: Man dödar alla omkring sig.
2: Man hjälper en utsatt person och dödar alla andra

:p

Med Fallout 3 så blir det i och med ett visst val ganska stora skillnader i miljön. Men jag måste fråga om förutom utseendet på karaktärer och själva staden, blir det ändring i de uppdrag man kan ta? Eller förblir de samma som om man inte gör ändringar i geografin?

Annars så är själva karaktärsskapandet och levelsystemet klassiska system för ett rollspel. Men utöver det så vet jag inte :p

Att få skapa en karaktär från grunden och sedan kasta in denna karaktär i en fantasivärld och sedan beroende på miljö(fantasy, steam-punk etc etc) få utveckla sin karaktärs förmågor och baserat på små förutsättningar i en story får göra vad man vill som samtidigt får konsekvenser är ett projekt som fortfarande ligger i framtiden.

Men det är något jag hoppas vi får se.

@Ina: Vad sägs om en story som inte infattar att man spenderar 20h på små sidouppdrag och man kan klara av själva huvuduppdraget som storyn är på mindre än halva den tiden?

Att slippa vara springpojke istället för den tålige, stora hjälten som man ifrån början får sken av att vara? Jag letar efter information som kan rädda universum från förintelse men blir hela tiden påhoppad av alla runt omkring mig för att jag ska registrera städrobotar eller leta reda på någon som sprungit bort?

Är inte universum viktigare att rädda?

Slipper jag sådant så blir jag glad.

Allt sådant kan man lägga i ett extra kapitel efter att själva historien är slut.

Disgaea löste det hela på ett otroligt bra sätt. Man har en huvudstory som fokuserar på ens karaktärer, efter avklarad story öppnar sig spelet med en massa extra godbitar och saker att göra. Kameo framträdanden, skift i fokus för huvudkaraktär etc etc

Så att Fallout 3 och ME är rollspel? Starten är bra,hur man får välja klass och vad man ska lära sig snabbast. Resten känns meh för att vara ett rollspel. Den biten behöver företagen jobba på.

Angående MMORPG så:
http://leasticoulddo.com/comic/20051015
http://leasticoulddo.com/comic/20051017
och som avslutning
http://leasticoulddo.com/comic/20051019

Vilket efter den tid som jag lagt ned på MMORPG i olika former stämmer in väldigt bra.

2010-06-03, Ina (NG+) säger:

@Lance McCloud
Jag ska spela Cataclysm, Star Wars: The Old Republic och Guild Wars 2. Jag kan inte spela FYRA MMOs! :P Jag kommer aldrig kunna hålla mig på samma nivå som mina vänner i alla spel ens som det ser ut nu :D
Sen vill jag faktiskt inte spela allt i multiplayer, speciellt inte i massive multiplayer. Jag vill kunna njuta av TES 5 själv ju :(

@Henrik
På din första fråga, svarar jag med ett blogginlägg som jag funderat på att skriva ett bra tag nu. Hade redan imorse planer på att skriva det till ikväll. Passande! Läs det vetja.

Men det är fortfarande rollspel. Att deras story är fruktansvärt dålig gör de inte till ”inte-rollspel”.

De där seriestripparna tar upp problem som finns i alla typer av grindspel (detta inkluderar exempelvis japanska ”rollspel”), men det är något man i så fall väljer att göra. Jag väljer att inte grinda i MMOs och då behöäver jag inet det. Jag spelar med vänner, dödar bossar och PvPar.

2010-06-03, Fleischer säger:

Knappast troligt, men om Steel Battalion 2 kommer så köper jag det oavsett hur mycket det kommer kosta.
Helt klart den coolaste ”simulatorn” som finns. Man får gåshud av ”boot” sekvensen.

2010-06-03, Johan Eklund säger:

@Henrik, På frågan om Fallout 3’s uppdrag, ja flera (inte alla) uppdrag eller konfrontationer har olika möjliga slut. Nu är det svårt att göra bra exempel av alla småuppdrag och sånt, men i The Pitt-tillägget så kan man ju välja att ta sida för eller emot slavhandlarna till exempel.

Eller menade du någonting annat?

2010-06-03, Johan Eklund säger:

Glömde tillägga, att visst finns det inget datorrollspel som uppfyller de möjligheter riktigt rollspelande ger, knappt ens i närheten… Men det är en annan fråga… och lika mycket en fråga om tekniska begränsningar som annat. Därför jag använde ord som ambition osv. Och som Ina säger, det gör ju inte spelen till mindre datorrollspel för det.

2010-06-03, Henrik Blomgren säger:

@Johan: Det är en annan fråga ja, ambitionen finns dock och man kan ju alltid drömma om att de en gång i tiden kommer lyckas lösa det hela.

Och till både dig och @Ina så har ni tagit mig på sängen. Gick för långt i tankegången då jag skrev att ME och liknande inte var rollspel. Så det kan bli.

Givetvis är ME, Fallout och så rollspel. Baserat på det som sagts, man bygger en karaktär och väljer skillsets.

Det är vad man gör efteråt som jag inte finner vara speciellt rollspelsaktigt. Men jag antar att det är för att jag är bortskämd med spel där fokus ligger på storyn och inte alla smågubbar som man egentligen inte har någon koppling med alls.

Ber om ursäkt för att jag skrev som jag gjorde. Ibland eller rätt ofta ränner tankarna iväg för långt och utan att tänka skriver jag bara ned det jag vill utan större genomgång.

Jag spoilar nu en ganska stor händelse i Fallout 3 så de som inte vill veta kan ju fullständigt ignorera denna kommentar.

Om det går så får gärna Speltorskarna dölja texten så att den inte går att läsa rakt av.

Nu är ni alla förvarnade.

Det jag tänkte mest på var uppdragen själva. Om de efter att man smällt av atombomben ändrar sig eller ej.

Eller om det är exakt samma uppdrag som man får tillgång till vare sig man smäller av atombomben eller ej.

Att jag ens tar upp denna händelse är för att det pratas om konsekvenser. För utseendet på de som överlever är det ju en ganska drastisk konsekvens. Men förutom utseendet, ändras någonting mer?

2010-06-03, Johan Eklund säger:

Ja, förutom att alla på platsen dör, inklusive questholders… inte i någon större omfattning nej. Nu har jag inte spelat utan att spränga bomben, men jag vill minnas att det vid några specifika tillfällen faktiskt kommer på tal med andra karaktärer, bland annat när man väl hittar igen sin far.

2010-06-03, Lance McCloud säger:

@Ina: Jag håller hel med om att MMO marknaden är mättad, och det kommer bara bli än fler MMO spel framöver. Och visst är det viktigt att inte göra ett MMO bara för sakens skull i ett försök att nå samma framgång som Blizzard (vilket det verkar som om 90% av all utvecklare som släpper ett MMO verkar tro att de ska lyckas med), vissa spel ska förbli singleplayer. Men i just Elder Scrolls känner jag bara att det finns så mycket som skulle göra sej bra som MMO, men jag kommer för den sakens skull inte att klaga om det blir ett singleplayer spel härnäst heller.

Själv ser jag med fram emot Cataclysm, det behövs något nytt för att jag ska kunna hålla mej vidare intresserad i WoW och det verkar det som om jag kommer att få med. Old Republic ser med ut att kunna bli riktigt kul, men då får jag överväga att byta till det istället för WoW. Sen var Guild Wars riktigt kul när jag hade kompisar som med spelade. Så jag håller med, det kan onekligen bli svårt att välja var man ska lägga sin tid.

2010-06-03, Henrik Blomgren säger:

@Johan. Nice.

Då gjorde de så i alla fall. Det är ännu ett steg i rätt riktning för genren.

Det blir bara bättre och bättre detta :)

2010-06-03, Vargavaka säger:

Nu var iofs min kommentar ang. berättande mer fokuserad på berättarteknink (och då i SotC, Portal och HL2). Phoenix Wright var mer ett exempel på en historia som möjligtvis skulle kunna stå på egan ben utanför spelmediet i brist på bättre alternativ. Men nu togs ju Portal upp ändå, så äh. Intressant diskussion hursomhelst, jag måste ta tag i Planescape…

Jag läste igenom artikeln om MGS2 men jag är inte särskilt imponerad av författarens argumentation. Med stycken som ”I had nothing on the walls except for the Muji price sticker that was came on my pillow, which I saved because . . . I don’t know why I saved it. I do things like that sometimes. I lead a postmodern life.” verkar det som om författarens hanterar en ganska snäv och betydelselös definition av postmodernism samtidigt som han framhåller MGS2s ”postmodernism” som ett egenväre i sig.

Missförstå mig rätt; jag håller MGS2 som ett riktigt bra spel och jag kan värdera många av de okonventionella knep Kojima använder i sitt berättande. Däremot tycker jag att det framförallt är just i själva berättartekniken som Kojimas ”postmodernism” (om vi nu skall kalla det det) faktiskt står sig. När det kommer till vad som faktiskt förtäljs tycker jag det mest är ett par detaljer här och där som faktiskt är intressanta. Hur jag än vrider och vänder på det tycker jag inte att summan av själva historien i MGS2 blir särskilt mycket mer än en spionroman med konspirationsteorier.

Därmed inte sagt att historien är usel. En spionroman med konspirationsteorier är inte så illa pinkat för att vara en shooter. Däremot tror jag att många med mig störde sig på slutet. Inte för att spelet jävlas med en (sektionen när spelet bryter den fjärde väggen samtidigt som spelaren är helt blottad, bara för att återintroducera Snake som en starka hjälten var ett genidrag) men för att de (egentligen väldigt konventionella) mellansekvenserna som aldrig ville sluta dödade tempot totalt.

På ett helt annat spår; valmöjligheter och konsekvenser i spel är ett intressant ämne. Jag har inte spelat Heavy Rain så jag kan inte uttala mig om hur det funkar i praktiken, men grundtanken att misslyckande i spel inte behöver betyda ”game over” är helt klart väldigt intressant. Vad jag dock kan ha problem med i spel som hanterar liknande premisser är att mina handlingar i spelet inte alltid överensstämmer med mina intentioner. Om mina misslyckande skall ha permanenta konsekvenser på mitt framtida äventyr kommer genast mina kvar på robust mekanik, respons i kontroll, tydlig singposting och elimination av trial-and-error moment att gå upp i taket. Som sagt, jag vet inte hur de gör det i Heavy Rain men kontrollen i Fahrenheit var (helt bortkopplat från den täta atmorsfären) verkligen under all kritik. Om mitt tampande med den djävulska kontrollen i andas-medan-du-söker-igenom-arkivet-i-källaren-sekvensen hade betytt att min karaktär var borta från resten av spelet skulle jag nog aldrig ha tagit mig igenom det spelet.

För veckans fråga; jag är inte särskilt orginell. Jag vill se vad Valve har i grytan. Portal 2 borde väl vara givet, men annars skulle det verkligen vara kul att se livstecken från Episode 3.

2010-06-04, Andreas säger:

@Alla: OMG! Det är bara att konstatera. Vi har de grymmaste lyssnarna i världen. Vilka fantastiska kommentarer och utläggningar. Ni äger! :D

Läge att dra igång forumet igen? ;)

2010-06-04, Fleischer säger:

@Atlas Helt klart! Fast vi var väl ganska få som tyckte forumet var en bra ide. :)

2010-06-04, Henrik Blomgren säger:

@Andreas: Vill ni verkligen ha ett forum som ni måste ha moderatorer till som fylls med allt mellan himmel och jord som ni troligen kommer ångra att ni startade upp :p

Inte att förglömma, ska vi då diskutera eran podcast på forumet eller i kommentarerna?

Ska man hålla utsvävningar angående podcasten på forumet och mer kritik/feedback som kommentarer till inläggen?

Det är mycket att tänka på med ett forum.

Jag personligen känner att jag inte skulle besöka ett forum då jag har känner att det räcker med forumskrivande för mig på ett tag.

Men som sagt, detta är vad jag tycker.

2010-06-04, Andreas säger:

@Fleischer och @Henrik: Nja, det var lite med glimten i ögat jag proklamerade för ett forum. Det finns redan en miljard funktionella spelforum som det är och jag tror att det räcker gott med att bara kommentera här på sajten. :)

EDIT: Vill man dock diskutera får man inte heller glömma av att vi har en Facebook-sida med ett diskussionsforum. Där går det alldeles utmärkt att sväva ut lite mer: http://bit.ly/a6WqcY

2010-06-04, Sebastian säger:

@Andreas: Nej.

2010-06-04, Jesper säger:

Mmmm mumma med lite Q2 musik, det tackar vi för.
Sedan måste jag bara undra vad som har hänt med kommentarerna.. det är wall of text på varje inlägg.. får nästan börja ge ut en ny podcast där ni bara behandlar kommentarerna ,-)
Och för att återkomma till gamla ting.. jag är på Andreas(i alla fall gamla) sida när det gäller BioShock.. jag försökte spela igenom det igen men slås precis som förra gången av det otroligt repetitiva och seriöst tråkiga gameplayet.. precis som Sebastian säger att han vill hoppa över gameplay i Alpha protocol för att se mellan sekvenser så hade jag velat hoppa över gameplay i Bioshock och istället fått storyn berättad…
Håller med om att story och setting är väldigt härlig men själva spelmekaniken är toktråkigt…

2010-06-04, Sebastian säger:

@Henrik – Inget behov av att fatta dig kortare för vår skull, matiga kommentarer uppskattas. Det är mer att vi kanske inte alltid har möjlighet att gå igenom allt under själva programmet. Och ja, visst var det Neon Genesis Evangelion jag syftade på.

@Vargavaka – Tim Rogers är en mästare på att skriva en osannolik mängd osammanhängande tecken ;) Men jag känner ändå inte riktigt att man kan separera historien från berättartekniken i det här fallet. Att delar av spelet är en klyschig spionroman är ju ett medvetet val som i sig är en kommentarer på just klyschiga spionromaner (bland annat). Att det är många och långa mellansekvenser… håller jag med om ;)

I övrigt vill jag inte heller se ett Elder Scrolls MMO. Jag gillar genren, men inte alls av samma skäl som jag gillar single player-rollspel (oavsett om de må vara japanska eller västerländska). Hoppas istället serien återgår till Morrowind-approachen efter snedsteget Oblivion.

2010-06-04, Fleischer säger:

Typiskt nu var jag sjukt sugen på AOC igen. Kanske får damma av min barbar. Ledsnade hårt när jag nådde level 46 inte för att spelet var tråkigt utan bristen på aktiviteter.

2010-06-04, Henrik Blomgren säger:

@Sebastian: Tackar. Ska tänka på det :)

Känns bara som att det blir för mycket ibland.

Diskutera vad ni vill av det jag skriver.

NGE, en gammal klassiker som med bluray formatet har fått sig 2 långfilmer som kastar om en hel del i dess historia men som inte blir mindre krånglig för det :p

2010-06-04, mh76 säger:

Mycket trevligt att ni hade Johan som gäst.

Och då undrar jag förstås om ni kommer ha någon E3-special där Johan är med och pratar?

Veckans fråga: Jag är väldigt nyfiken på Nintendos bärbara konsol 3DS. Hoppas även på att de ska visa en prototyp på nästa Wii och något nytt häftigt tillbehör som tar oss med storm. Vill även se mer om det kommande Zelda-spelet. Annars skulle jag vilja veta mer om dem exklusiva PS3-spelen inFAMUS 2 och Agent. Behöver nog knappast nämna att jag även är nyfiken på Fallout New Vegas.

Då jag inte tror ett dugg på Natal och Move, så hoppas jag att deras presentationer inte går som det är tänkt. Att publiken skrattar åt dessa projekt. Jag har inget emot viftande, men Natal känns redan dödsdömt på förhand. Vill kunna hålla något hårt i händerna. Move känns mer säkert, men är för likt Wiis lösning, samt en klumpig kamera ska monteras. Move känns tyvärr mer som en prototyp till Playstation 4s eventuella nya handkontroll.

Tror faktiskt att Nintendo ”vinner” årets E3. Två blir Sony och Microsoft sist (som vanligt).

2010-06-05, Fleischer säger:

Tycker man Systemshock 2 börjar se gammalt ut finns det bra mods till det.
En som byter ut modellerna till vapen och fiender och en som har helt nya HD texturer.
Så man kan få det att se riktigt skapligt ut.

2010-06-07, Johan Eklund säger:

@mh76, Inget som de har nämnt för mig iaf, men jag vore inte direkt avigt inställd till nåt sånt

@Fleischer, Jo, är medveten om det, men av de screens jag sett tyckte jag inte de kändes så…. ja vad ska man säga… estetiskt enhetliga med originaldesignen… Men jag har inte kollat upp den som bytte ut texturerna, bara en som bytt ut modeller.

2010-06-07, Vargavaka säger:

@Sebastian Jo, det är sant. Att försöka ta i sär historia och berättande är en simplifikation som inte gör spelet rättvisa. Min poäng var nog egentligen att om den klyschiga spionromanen är en kommentar (vilket jag inte betvivlar) så har jag mina reservationer över vad han egentligen vill säga. För i mina ögon är hans kommentar inte särskilt intressant.

För övrigt tycker jag faktiskt att MGS2 (bortsett från den sista biten) är det mest spelbara spelet i serien (även om jag inte har spelat fyran). Grundkontrollen från Solid fick sig ett antal nödvändiga förbättringar och den kliniska miljön är betydligt mindre frustrerande än skogsmiljön i det tredje spelet.

2010-06-08, Fleischer säger:

@Johan Tycker orginalet ser helt ok ut om man sätter på 16AF och 8AA.

Textur moden
http://media.moddb.com/images/mods/1/7/6617/37552.jpg
http://media.moddb.com/images/mods/1/7/6617/37555.jpg

2010-06-08, redsolo säger:

Min förhoppning för E3 är att SONY tillsammans med SonyEricsson lanserar en android telefon som fungerar som PSP också. Detta för att kontra Windows Phone 7 satsning på at få Xbox Live ut i mobilen. Dvs forsätta gamea på din telefon. Sony samarbetar ju redan med Google med deras Google TV koncept, så varför inte?

Kommentera

Om Radio Speltorsk

Radio Speltorsk är en svensk podradio om dator- och tv-spel. I programmet analyserar Andreas Ljungström och Sebastian Magnusson de senaste spelen, diskuterar indie och retro samt bjuder in spännande gäster från spelbranschens alla hörn. Nya avsnitt lanseras varje torsdag.

Radio Speltorsk på iTunes Prenumerera på iTunes-uppdateringar. feedback@radiospeltorsk.se För all form av feedback.