Radio Speltorsk

2000-talet vi minns: år 2008

Historien formar framtiden. Var spelbranschen är idag, och vart den är på väg, är en direkt konsekvens av allt som skett dessförinnan. De gångna tio åren har sett giganters uppgång och fall, revolutioner som förändrat vårt sätt att se på tv-spel och satt trender som än idag präglar mediets utveckling. Så följ med oss när vi minns de milstolpar som fört oss dit vi är idag.

bobbyÅr 2008
År 2008 skakades flera invanda mönster upp. Electronic Arts ändrade riktning från enbart uppföljare och licensspel och lanserade tre helt nya spelserier under året, Army of Two, Dead Space och Mirror’s Edge. Det nybildade Activision Blizzard gjorde istället tvärtom, och slängde ut titlar som Brütal Legend till förmån för mer beprövade koncept. I och med att de dessutom tagit över rollen som världens största speldistributör utropades de omedelbart till det ”nya EA” och även om företagets vd Bobby Kotick gjort sig till ovän med nästan alla tv-spelare på planeten via uttalanden som ”mitt mål är att utrota allt som är kul med spelutveckling” så blomstrar företaget marknadsmässigt tack vare urstarka titlar som World of Warcraft, Modern Warfare och Guitar Hero.

iphoneDet blev dock alltmer tydligt att plastskivor i butik långt ifrån var det enda sättet att sälja spel. Xbox Live Arcade fick sitt starkaste år någonsin via profiltitlar som Braid, medan Sonys och Nintendos alternativ även de visade framfötterna. På PC-fronten var digital distribution nu mer regel än undantag. En sista oväntad konkurrent var dock de som satsade hårdast på Internetbaserad spelförsäljning. Apples succémobil Iphone öppnades under 2008 för tredjepartsutveckling, med en helt osannolik mängd spel som följd. Extremt billiga priser i kombination med en kapabel hårdvara gjorde nästan övernatt mobilspel mångfalt mer legitima än N-Gage lyckats med på åratal.

2010-06-16, Sebastian Magnusson

2 Kommentarer

2010-06-16, pixelviking säger:

Det är ruskigt intressant att se vad som händer med appstore, android market, Steam m.fl. De växer ju explosionsartat, medan affärerna, i mina ögon, fortfarande har katastrofalt dålig navigation.

Var är populäraste spelen per vecka, månad, år, alltime? Populära spel per genre? Nyinkommet? Spel sorterade per flest rekommendationer eller kommentarer? Finns massor som man skulle kunna hitta på för att öka försäljningen… Och ÄNDÅ säljs det för fulla muggar.

Wow.

2010-06-16, Sebastian Magnusson säger:

Ja, jag får ju lite Atari-vibbar, det vill säga Den Stora Dataspelskraschen 1983. En otrolig mängd titlar utan egentlig kvalitetskontroll är den gemensamma nämnaren för de bägge. Skall bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Kommentera