Gästblogg: Recension av Kosmo Spin

kosmospin01

Då var det äntligen här! Ja, faktum är att ända sedan Simon Flesser gästade Radio Speltorsk så har jag sett fram emot att sätta tänderna i detta charmiga spel. Jag hade inte koll på vem Simon var innan Radio Speltorsk och jag är verkligen glad över att jag nu har bättre koll.

kosmospin_iphone_01Spelet i sig är otroligt enkelt, du spelar som figuren Nod och springer runt på en roterande planet och ska plocka upp  frukosttillbehör, som till exempel kaffekoppar och muffins med mera. Planeten ligger i centrum på skärmen och du roterar den med hjälp av fingrarna likt ett Super Mario Galaxy i 2D. Målet är att fånga in så många frukosttillbehör som möjligt innan den elaka utomjordingen som svävar över planeten suger upp dem i sin ”tractor beam”.

Förutom att försöka fånga dina kära frukosttillbehör så försöker utomjordingen också att utsätta dig för andra fruktansvärda ting så som tennis-, basket- och basebollar och även då och då lite bildäck och annat hemskt som han kastar ned mot din fina planet. Skulle något av de här objekten träffa planeten innan du hinner nicka ut dem i världsrymden igen så kommer din planet bokstavligen att skakas om.

Efter att utomjordingens attiraljer vidrör planeten så kan man inte röra stackars Nod i någon sekund vilket kan vara avgörande om utomjordingen återigen börjat dammsuga planeten på godbitar. Det är nämligen så att det inte bara är frukosttillbehören som kan sugas upp i skeppet utan också du, händer detta är spelet direkt över och det verkar vara enda sättet att ”dö” på som jag hittat. I början tycker man att det verkar enkelt men successivt ökar tempot och svårighetsgraden ökar med den.

kosmospin_iphone_02Utomjordingen börjar efter ett tag att tajma sina bollutkast så att det är precis att du hinner nicka undan dem innan hans tractor beam är framme vid dig. Och det är väl det som gör det hela utmanande och paradoxalt samtidigt, du vill både förfölja rymdskeppet samt hålla dig undan då du måste nicka undan bollar samtidigt som att du ska akta dig för strålen som kan suga in dig till ditt öde.

Efter att ha samlat samman tillräckligt med föremål så dyker det upp en bonusbana som varar några få sekunder där det hela går ut på att rotera runt planeten så snabbt som möjligt för att samla frukosttillbehör som direkt spawnas ur planeten. Vilket leder till slutmålet med hela spelet, high score, the mother of all game plots, och så klart att sedan kunna skryta med att du ligger högst på listan i det integrerade Game center. Ja, det är helt klart ett iPhonespel i all sin prakt det här, enkelt att börja med, svårt att släppa och som levererar en ökande svårighetsgrad allt eftersom. Lägg sedan till störtskön musik, oerhört charmig grafik och otroligt responsiv kontroll så har du ett koncept som håller väldigt långt.

Att Simon drog upp Mario som en inspirationskälla märks väldigt väl men enbart på gott och inte på ont. Hade man bytt ut grafik och ljud så hade detta kunnat vara som plockat från ett Mario-Iphonespel, men nu är det enbart originellt och otroligt charmigt. Att säga att jag var pepp på detta spel är väldigt sant men även efter några veckors väntan så levde det upp till min egen byggda hype vilket spel oftast inte gör. Och vad är det vi talar om egentligen? Sju kronor? Ja, det är inte ens priset för en läsk i närmaste snabbhandel. Så sluta fundera mer och ladda ned detta spel, den härliga känslan av att stödja unga duktiga svenskar får du på köpet.

/Jesper MatssonJesper
Lyssnare, gäst och slagpåse i Spelnördbataljen

Vill du också gästblogga för oss? Nemas problemas! Maila bara feedback@radiospeltorsk.se med din bifogade text så publicerar vi den på sajten.