Gästblogg: Recension av Infinity Blade

Infinity_Blade_2-620x

Att Infinity blade kom ut på AppStore i förra veckan har väl inte passerat någon obemärkt förbi. Spelet bygger på Epics Unreal Engine 3 precis som det omtalade Epic Citadel. Men är detta något mer än ett teknikdemo? Är det konsolens flaggskepp som kommer att ta Apple förbi både Sony och Nintendo i det bärbara kriget? Vi får väl se om denna recension kan besvara detta.

Alla ting måste börja någonstans och så även detta, varför inte då ta storyn som det inledande. Storyn finns där men den är verkligen lövtunn. Det hela börjar med att vi får följa en riddare in i en stor sal där två andra riddare väntar på honom, den ena är ungefär dubbelt så stor medan den andra är i samma storlek och sitter bekvämt i sin tron. En lagom pressad dialog börjar på något utländskt språk, fullt översatt med undertexter så klart. Det hela går i alla fall ut på att vår riddare har kommit för att besegra den onda kungen som just nu besitter tronen och sprider skräck i landet.

Du kastas snabbt in i en duell med kungens livvakt och får lära dig de mest grundläggande kontrollerna, block och attack. Dessvärre slutar striden alltid med att du besegras av livvakten hur bra du än spelar. Den onda kungen kommer spetsar dig sedan på det beryktade Infinity Blade. Så snart din kropp slagit i golvet ber kungen sin livvakt att kalla på honom så snart nästa stora krigare kommer. Skärmen blir svart och en ny riddare står utanför slottet och texten ”20 years later” visas på skärmen.. Det visar sig vara din far som dödats och nu ska hämnd utkrävas.

Infinity_Blade_10-620x

Bara för att klargöra, detta är inget ”freeroaming”-spel utan du stannar upp då och då och kan titta runt eller klicka på en förutbestämd markör, denna kan vara en fiende eller en stig/gång/dörr. Striderna som är centrala i spelet visas väldigt ”up close” så att säga. Du ser ryggtavlan på din karaktär, oftast snett nedifrån då alla fiender är minst dubbel så stora. Striderna är lätta till en början men det finns en hel del strategi i dem. Du kan hugga med ditt vapen åt alla möjliga olika håll beroende hur du drar fingret på skärmen, använda din sköld för att skydda dig, dodga åt vänster eller höger och parera fiendens slag genom att göra ett motsving med ditt vapen vid rätt tidpunkt. Utöver detta finns superattacker och besvärjelser att använda sig av. Så valet är inte alltid självklart hur du gå tillväga i striderna vilket lämnar mycket utrymme för strategiskt spelande.

Det finns ett levelsystem och tillräckligt med svärd, sköldar, hjälmar, rustningar och magiska ringar för att göra Diablo avundsjuk. Dessa ökar i level efter varje fiende är besegrad och deras poäng summeras ihop och läggs på din karaktärs totala level. Din karaktärs level går så klart att använda för att styra din inriktning helt i linje med de flesta action-rpg där ute. Hela spelet utspelar sig i ett slott mycket likt det vi besökte i Epic Citadell. Ja, att inte ta upp Epic Citadel går väl inte då i princip alla har testat detta och drömt sig iväg till hur det vore med ett FPS-rpg med denna motorn likt Oblivion. Något som jag själv reflekterat över är att det verkligen var en nackdel att Epic Citadell kom ut innan Infinity Blade. Dels på grund av att vi fick en smygtitt på grafiken, som självklart är underbart vacker för ett bärbart spel men främst för att man faktiskt fick styra Epic Citadell med FPS-kontroller, något som saknas här tyvärr. Man kan inte hjälpa att man känner sig enormt låst och att inte få utforska den underbara miljön på egen hand.

Längden på spelet kan ses som både lång och kort beroende på om du är grindare eller icke grindare. Det är nämligen så att du stöter ”bara” på 10-15 olika ”stopp”, om man kan kalla fiendemötena det, på vägen till slutbossen. När du väl är framme så är oddsen låga för att klara slutbossen då han är level 50 och du kanske 5-6. Ja faktum var att jag dog snabbare än jag hann säga sviskonpudding. Så vad händer om du dör då? Jo, skärmen blir svart och en ny riddare står utanför slottet och texten ”19 years later” visas på skärmen. Så det är att spela om igen med din son istället, vars level och utrustning så klart är exakt samma som din var innan slutbossen gjorde hack-biff av dig.

Infinity_Blade_13-620x

Så sammanfattningsvis kan det här spelet vara oerhört långt eller oerhört kort beroende på vad ditt tycke och mål är med spelet. I mitt fall tycker jag spelet är underbart i hur spelmekaniken, grafiken, ljudet, level-systemet och så vidare fungerar men hela grejen att du kör om alltsammans på samma sätt, fast med lite nya och kraftfullare fiender, drog verkligen proppen ur det här spelet på mindre än en timme. Det är oerhört synd att det ska behöva vara så här men tyvärr så märks begränsningarna av, om det är på grund av telefonen eller utvecklarna lämnar jag upp till er att avgöra.

Jag fick frågan av en vän till mig om det är värt 45 kronor. Den frågan är otroligt svår att svara på faktiskt. För det första så beror det på den inflation som råder på App Store, vissa guldklimpar delas ut gratis medan skitspel går för uppåt 100 kronor. För det andra beror det verkligen på vilka förväntningar du har på spelet samt vilken typ av spelare du är. Själv hade jag ingen aning om att man skulle spela samma ”bana” om och om igen utan trodde det var ett längre äventyr jag skulle ge mig ut på. Detta har så klart färgat min upplevelse mer än jag önskat. Trots detta så kommer jag nog att spela igenom spelet, inte så mycket för att jag måste klara det utan mer för att spelmekaniken är så jäkligt bra och att det är så gott om variation i hur du kan lösa striderna. För i slutändan är inte 45 spänn någon förmögenhet, men det är svårt att väga spel på App Store mot varandra då det är så otroligt varierande prissättning.

/Jesper MatssonJesper1
Lyssnare, gäst och gästbloggare

Vill du också gästblogga för oss? Nemas problemas! Maila bara feedback@radiospeltorsk.se med din bifogade text så publicerar vi den på sajten.