Radio Speltorsk

Avsnitt 106

avsnitt-106Dags för säsongspremiär och vi kickar igång med en hel uppsjö med spelintryck. Nightsky, Star Ocean: The Last Hope, Dragon Age: Awakening, The Dream Machine, Baiten Katos, Alan Wake: The Signal, Heavy Rain: The Taxidermist, Phoenix Wright: Ace Attorney, Osu! Tatakae! Ouendan och Metroid Fusion är inte ens alla spelen vi pratar om.

Utöver det diskuteras Nintendos kommande bärbara maskin 3DS, den traditionsenliga kängan mot nedladdningsbara tjänster delas ut och vi reder dessutom ut vad begreppet ”dlc” står för. Sist ut är en intervju med Rawson Stovall som är producenten bakom The Sims: Medieval.

Låtlista:
Osu! Tatakae! Ouendan – Ready Steady Go!
Super Mario Land – Birabuto Kingdom

Länkar:
Klipp från Phoenix Wright-musikalen
Artikel om Nintendo 3DS

Veckans fråga:
Vilket spel ser du mest fram emot under 2011?

OBS! Nästa vecka är det dags för livesändning igen och det är 21.00 på tisdag som gäller. Gäst är Victor Leijonhufvud och om ni har frågor till honom ställer ni dem i kommentarerna här nedan eller i chatten under programmets gång.

Lyssna på avsnitt

Spela i popup - Ladda ner
2011-01-27

7 Kommentarer

2011-01-27, niklas (megastorm) säger:

Vilken trevlig överraskning… här ska lyssnas

2011-01-27, JeppeJoy säger:

Fråga Victor varför alla kakor han bjuder på smakar fisk? Skönt att ha er tillbaka pojkar – byt aldrig jingel!

2011-01-27, Tweets that mention Radio Speltorsk » Avsnitt 106 -- Topsy.com säger:

[...] This post was mentioned on Twitter by Andreas Ljungström, Sebastian Magnusson, fanskapet, fanskapet, Radio Speltorsk and others. Radio Speltorsk said: RT @lictor: Javisst ja, idag kör vi ju igång årets säsong av @radiospeltorsk! http://radiospeltorsk.se/2011/01/27/avsnitt-106/ [...]

2011-01-27, Andreas säger:

Det verkar som jag missuppfattat det där med laddaren till 3DS. Jag har fått veta att maskinen kommer med en vanlig, portabel laddare men dessutom med en mer stationär dockningsstation för hemmabruk. Det går med andra ord utmärkt att spela samtidigt som enheten laddas om man använder den ”vanliga” laddaren.

http://www.nintendo.co.uk/NOE/en_GB/systems/out_of_the_box_30854.html

2011-01-27, niklas (megastorm) säger:

Andreas: Puh, det var ju tur det! Hade varit lite drygt att inte kunna spela medan man laddar

2011-01-30, Fleischer säger:

Trevligt avsnitt som vanligt. Tycker iden om att inte ha live avsnitt hela tiden är bra. 1 gång i månaden är perfekt.

Gillar verkligen Sebbes smaskande i avsnittet, alltid trevligt :P

2013-05-10, Arve säger:

(Lite sen, kanske? Jag lyssnade inte på det här avsnittet förrän häromdagen…)
Några kommentarer om Star Ocean 4, bara. (Gissa vad jag spelar just nu…) Det är inte så att jag ”bestrider erat omdöme” i sak, det är bara något jag vill fylla i. Nämligen den visuella detaljrikedomen.
Om vi bara lite snabbt helt ignorerar upplösningen (skalar inte så värst bra på min TV) och vad de nu gjorde för att förvandla miljötexturerna till 32-bitars färgdiarré, så verkar man ha lagt stor energi på framförallt animationer i mellansekvenserna. För illustrerande exempel räcker det nog med en snabb vända till YouTube – inga loopande standardanimationer så långt mitt öga når, som man kan se i Bioware’s spel; varje rörelse och ansiktsuttryck kontrollerat i varje bildruta.
I miljöerna upptäckte jag nyligen ett par häftiga företeelser: Maneter! I vattnet! Vid stranden! Det är väl kanske inte direkt ovanligt att hitta maneter i vatten, men: handen på hjärtat, hur ofta dyker maneter upp i TV-spel som enbart dekoration? När man har gått in i en grotta och sedan går ut i solen igen simulerar spelet att man bländas, för att sedan minska på ljusstyrkan igen. Skuggor från molnen spelar över marken. På en planet där man nödlandar hamnar ena landningsstället MITT PÅ ETT STAKET!
Och som om inte det vore nog: Spelfigurerna har detaljerade texturer PÅ SINA SKOSULOR! (Kom igen, ni vet att ni vill: ) OMGWTFLOL!

En annan lite kul sak är att slutbossen inte är den vanliga ‘hej, jag kommer som en blixt från en klar himmel från något paralelluniversum som ingen bryr sig om att förklara och hatar allt bara för att jag kan’, och det kändes lite som en frisk fläkt. Sedan är ju bossens motiv lika bisarrt fantasifulla för det, men man får kanske vara glad för det lilla.

Och varför lyfta fram det här med sådan emfas? Jo, för att jag gärna vill lyfta fram saker som faktiskt är bra – särskilt som jag anser att de här punkterna är det enda de alls gjorde bra i det här spelet.
SÅGAAAAAAAAA!

Kommentera

Om Radio Speltorsk

Radio Speltorsk är en svensk podradio om dator- och tv-spel. I programmet analyserar Andreas Ljungström och Sebastian Magnusson de senaste spelen, diskuterar indie och retro samt bjuder in spännande gäster från spelbranschens alla hörn. Nya avsnitt lanseras varje torsdag.

Radio Speltorsk på iTunes Prenumerera på iTunes-uppdateringar. feedback@radiospeltorsk.se För all form av feedback.