Recension – Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds

marvel_vs_capcom_3

Dags igen då för Marvels och Capcoms karaktärer att drabba samman i fightinggenrens mest uppseendeväckande crossover. Det som debatterats mest är naturligtvis uppställningen och karaktärsurvalet inför den tredje delen. Det finns osannolikt mycket att välja mellan och jag kan inte tänka mig att fansen kan vara helt nöjda oavsett hur många hjältar och spelkaraktärer man plockar in. Själv tycker jag man lyckats bra med att mixa tunga namn med mer udda, okända figurer. Ett par av valen känns dock lite underliga, som att byta ut Mega Man mot Zero till exempel och man kan också ifrågasätta valet av skurken Modok när man plockat bort tuffingar som Venom och Blackheart. Samtidigt har några riktigt intressanta karaktärer tillkommit som Nathan Spencer från Bionic Commando, Arthur från Ghosts ‘n Goblins och Amaterasu från Okami, för att nämna några. Det är svårt att vara helt nöjd som sagt men det är väl snarare licensernas fel än Capcoms – det finns helt enkelt för mycket att välja på.

Något som dock är Capcoms fel är påfundet med DLC-karaktärer. Man är alltså tvungen att köpa karaktärer den här gången, karaktärer som vi redan kunde lägga vantarna på i Marvel vs. Capcom 2 dessutom, i form av Jill Valentine och Shuma-Gorath. Så vill man göra sin uppställning helt komplett är det bara att bita i det sura äpplet och hosta fram slantarna. Förmodligen ett smart drag från Capcom som inbringar mer förtjänst på spelet, men ett irriterande sådant för oss som är tvungna att betala extra för att få möjligheten att spela med alla karaktärer. Man ska dock komma ihåg att karaktärsurvalet är väl tilltaget som det är och det finns många gömda karaktärer som kan låsas upp baserat på dina prestationer i spelet och inte beroende på hur mycket pengar du har i plånboken.

Viewtiful-Joe----Marvel-Vs-Capcom-3

När det gäller spelet i övrigt har det inte hänt så mycket förutom grafiken. Capcom har låtit lägga ett tecknat 3D-filter över den tidigare så platta 2D-grafiken i samma stil som i Street Fighter 4. Resultatet är riktigt läckert och även om den tvådimensionella grafiken från föregångarna har sin charm ser Marvel vs. Capcom 3 mer spektakulärt ut. Spektakulärt är för övrigt en väldigt bra beskrivning på spelet rent allmänt. Det rör sig om ett ”tag battle”-upplägg där man väljer tre fighters som man när som helst kan växla mellan och man kan dessutom skicka in sina lagkamrater för att assistera med specialattacker. Man kan utöver det gå samman för att utlösa en specialkombo som i princip täcker hela skärmen med skadande projektiler, slag och sparkar. För en ovan Marvel vs. Capcom-spelare kan det säkert uppfattas som kaotiskt och överväldigande men det finns mer djup än man till en början anar.

Det är nämligen väldigt viktigt att vara strategisk med vilka karaktärer man väljer och vilken assisterande attack de ska använda sig av. Man ska också tänka på att karaktärerna ska komplettera varann på ett bra sätt och allra viktigast är det att utlösa sina specialattacker i rätt läge, samt hålla koll på mätaren som avgör hur kraftfull attacken blir. En specialare i rätt läge kan avgöra hur en match slutar, dessa är dessutom relativt enkla att utföra i jämförelse med andra spel i genren.

Marvel-vs-Capcom-3-Haggar-and-Phoenix-Screenshots

Beträffande de spellägen man har att välja mellan känns det lite snålt tilltaget. För en ensam spelare finns det egentligen bara ett ordentligt kampanjläge som går under klassiska namnet ”Arcade”. Man kan givetvis leka runt i spelets träningsläge och det finns dessutom ett uppdragsbaserat alternativ men det är inte speciellt festligt och innebär bara att man ska nöta knappkombinationer. Jag hade gärna sett ett lite matigare story-läge med mellansekvenser och mer fokus på handling. Så tumregeln är som vanligt att har man ingen kompis på besök är det online-fightande som gäller. Man kan för övrigt när som helst, när man navigerar runt i menyerna, spana in sitt så kallade ”License Card” där all fakta om sina insatser finns sparat. Ett smidigt sätt att hålla sig uppdaterad om hur väl man spelat för alla statistik-älskare.

Jag har varit en fan av serien sedan den lokala biljardhallen införskaffade en arkadkabinett med föregångaren X-Men vs. Street Fighter och älskar verkligen crossover-aspekten av det hela. Att få ge sina hatobjekt på tafsen med sina egna favoriter är en fantastisk känsla och även om det inte är lika välbalanserat som Street Fighter-serien har Marvel vs. Capcom en egen skön stil. Det här är ren och skär fanservice för alla oss som följt Capcoms spelserier och läst Marvels serietidningar, sen att det dessutom är ett förbaskat bra fightingspel är bara en bonus.

2011-02-14, Andreas