Recension: Lego Star Wars III: The Clone Wars

lego-star-wars-3-clone-wars-announced1

Det är lätt att gilla TT Games charmiga Lego-skapelser. De är alla egentligen rätt enkla, på gränsen till triviala spel, men vad gör det när de är så kul att spela? Lego Star Wars III: The Clone Wars fortsätter på det inslagna spåret och erbjuder återigen ett helmysigt äventyr fyllt av lego-samlande och actionfyllda spelmoment. Man gör som vanligt bäst i att uppleva det hela med en kompis, eller som i mitt fall, med min son. För det är i samarbetsläget spelet gör sig allra bäst. Det finns flertalet karaktärer att välja mellan, där alla besitter unika förmågor, och genom att hjälpas åt tar man sig vidare i spelet. Dessutom skiljer sig karaktärsutbudet åt, där de valbara lego-gubbarna byts ut titt som tätt, vilket bidrar till ett varierat upplägg.

Och på tal om variation så består The Clone Wars av många olika moment och den här gången får vi förutom rymdstrider samt actionsekvenser också testa på ett strategiskt spelmoment. Det hela kan liknas vid ett rts-spel, i stil med Starcraft, där det gäller att bygga baser och att överrumpla dina fiender med välavvägda attacker. Den här delen är visserligen av den simplare sorten men fungerar helt okej som ett litet avbrott från de ljussabelsvingande actionmomenten. Lego Star War III: The Clone Wars är ytterligare ett i raden av kompetenta spel i serien som kanske inte bjuder på några världsomvälvande nyheter men är behagligt och underhållande i all sin enkelhet.

Men nog om Xbox 360-versionen av spelet för jag har också kikat på 3DS-varianten som skiljer sig en del åt. För det första är 3DS-spelet mer fokuserat än sin stationära motsvarighet och påminner mer om ett klassiskt action-spel. Det känns som utvecklarna försökt att anpassa det till formatet på ett väldigt bra sätt. Xbox 360-spelet är visserligen mer bombastiskt och storskaligt men jag gillar också 3DS-versionens avskalade uppenbarelse. Tyvärr är inte speltiden speciellt bra anpassad för formatet då banorna helt saknar sparpunkter och eftersom banorna ofta är så långa som upp emot trettio minuter blir det här ett problem. Portabelt spelande ska enligt mig fungera även när man bara behöver en snabb fix, i The Clone Wars fungerar inte den typen av spelande alls, utan här får man planera och verkligen sätta av tid till spelet.

Sen finns det tyvärr ingen co-op i 3DS-versionen men jag tycker inte det gör så mycket trots allt, spelet är extremt välgjort och det är fyllt med upplåsningsbara saker att gotta sig åt ändå. Jag tycker det på många sätt faktiskt är bättre än sin stationära storebror då det känns mer lätthanterligt och mindre spretigt. Men sen kan ju i och för sig Xbox-spelet stoltsera med samarbetsläge och en mer storslagen inramning så det är ändå jämnt skägg mellan de båda.

Återigen ett riktigt trevligt Lego-spel med andra ord, oavsett vilket format du väljer.

2011-04-13, Andreas