Recension: Socom: Special Forces

SOCOM-4

Jag ska erkänna att jag aldrig har spelat någon av de tidigare delarna i Socom-serien. Socom: Special Forces är det fjärde spelet i serien och ingår i den smått underliga kategorin ”taktisk-tredjepersons-skjutare”. Vilket innebär att det är ett acionspel i tredjeperson med inslag av strategi och taktik. Själva handlingen är baserad i Malaysia. Cullen Gray, en amerikansk NATO-soldat, är kallad till landet för att med hjälp av en liten grupp specialsoldater försöka stoppa en rebellgrupp kallad Naga. Det tar dock inte lång tid innan de inser att det ligger något mer bakom upproret.

Själva handlingen är inte direkt välskriven, men gör sitt jobb. Zipper Interactive, bolaget bakom spelet, har försökt att ge gruppmedlemmarna olika egenskaper och karaktärsdrag. Det är huvudkaraktären Gray och gruppmedlemmen Forty-Five som är i centrum. Det framgår ganska snabbt att Gray är en riktig skitstövel och är svår att ta till sig. Han är inte hård eller kall på ett sätt som gör att man fastnar för honom, utan istället sitter jag och funderar på egentligen hur han är funtad? Desto bättre tycker jag om Forty-Five, en kvinnlig sydkorean som man får styra under vissa uppdrag som kräver mer diskretion. Hon känns mer sympatisk, men har svårt för auktoriteter.

Den taktiska delen består utav att ge order till sina medsoldater som delas upp i två grupper. En som är specialister på prickskytte och den andra är mer inriktad på tyngre vapen. Problemet ligger i grupperna tar ordern på lite för stort allvar. Det händer allt för ofta att ordermarkören hamnar lite bredvid ett skydd och att trupperna då ställer sig strax bredvid eller framför ett skydd, helt öppet för fienden. Visserligen är fiendens AI inte heller den smartaste jag sett, vilket gör att båda sidornas soldater kan stå på öppen gata och skjuta hej vilt på varandra i värsta O.K Corral-stil. Så för det mesta låter jag mina trupper sköta sig själva, eftersom de då i alla fall verkar ha en överlevnadsinstinkt och tar skydd när de behöver.

Av vad jag har hört och läst mig till så ska den taktiska delen ha fungerat bättre i de tidigare spelen, vilket verkar underligt då Zipper Interactive har haft flera försök på sig att förbättra den. Så är du sugen på en taktik-skjutare kan det kanske vara en idé att först hitta någon av de tidigare delarna och testa. Men trots sina brister tycker jag att det här är en frisk fläkt i jämförelse med andra krigsspel som Call of Duty eller Battlefield.

Det finns en multiplayerfunktion som jag tyvärr inte haft möjlighet att testa på grund av de problem som har varit med Playstation Network.

2011-05-01, Tobias