Radio Speltorsk

Var tog de vägen: Kuros

Ironsword-_Wizards_&_Warriors_2

Under spelhistorien har det kommit och gått många huvudkaraktärer. Ibland har de vuxit till megastjärnor som Mario, Sonic eller Master Chief. Ibland har de likt barnstjärnor falnat efter ett eller två spel, vilket får en att fundera ”vad hände egentligen”? För att ta reda på detta har jag grävt i spelarkiven och letat upp mer eller mindre bortglömda spelkaraktärer i bloggserien ”Var tog de vägen?”.

wizard&warriorsPå 80-talet var det inne med fantasyfilmer som hade antingen en halvnaken krigarkvinna eller en muskulös barbar i huvudrollen. Filmer som ”Conan barbaren”, ”Red Sonja” och ”Krull” blev alla riktiga kultklassiker, även om manuset aldrig var något att hänga i julgranen. Därför var det nog många som blev lite lurade när de plockade ner spelet Wizards & Warriors till NES från hyllan i den lokala leksaksbutiken. Framsidan föreställer en bararmad krigare som svingar ett mäktigt svärd mot en hord monster. Vad man fick i spelet var i själva verket en man i helrustning vid namn Kuros. Han svingar fortfarande ett svärd, men man får aldrig se hur han ser ut under själva rustningen.

Oavsett vad om man tycker att man blivit sviken på konfettin eller inte, så har Kuros ett uppdrag att utföra. Att skydda kungadömet Elrond och rädda damer i nöd från den onda magikern Malkil. Fyra spel släpptes i serien och i varje spel var det samma antagonist. I det första spelet handlar det mest om att ta sig igenom åtta olika världar och samla ett antal juveler för att muta en väktare i slutet av banan och därefter besegra banans slutboss. Efter varje seger blir en adelsdam räddad och ytterligare en del av Elrond kan andas ut för att de återfått en av de fagraste kvinnorna i världen. Tillslut står Kuros öga mot öga med magikern själv. Efter en mäktig slutstrid, i alla fall i NES-mått, är Malkil besegrad och hela världen räddad. Tills uppföljaren dök upp så klart.

ironswordUppföljaren fick titeln ”Ironsword: Wizards & Warriors II” och är det enda spelet i serien som inte inleder med huvudtiteln. Denna gång letar Kuros efter ett magiskt svärd som behövs för att besegra Malkil. För att få svärdet är han tvungen att besegra de fyra elementen, jord, vind, eld och vatten. Efter att fått tag i svärdet måste han besegra elementen än en gång för att omintetgöra Malkil. Värt att nämna är att den kända italiensk modellen Fabio fått äran att spänna musklerna på kartongen till spelet. Självfallet ser inte Kuros ut som Fabio i själva spelet, utan återigen dragit på sig sin helrustning.

Efter det gör Kuros en litet skutt över till Game Boy i spelet ”Wizard & Warriors Chapter X: The Fortress of Fear” för att kämpa sig igenom ett skräckfylld fort och återigen (surprise, surprise!) spöa skiten ur Malkil. Han är allt en seg jäkel den där magikern. Märk väl att spelet inte riktigt räknas in i huvudserien, då Malkil i slutet av ”Ironsword” lyckas fly och tanken är att historien från andra spelet ska leda direkt till ”Wizards & Warriors III – Kuros: Visions of Power”.

Efter tre spel som liknar varandra väldigt mycket i upplägg så väljer spelskaparna att utöka Kuros egenskaper. Genom ett betydligt friare upplägg där Kuros kan återbesöka alla platser han besöker, finns möjligheten att skaffa sig erfarenhet inom andra yrken än krigare. Kuros får möjligheten att gå med i olika gillen vilket leder till att han även blir en mästertjuv och magiker. När Malkil flydde från Kuros i andra spelet i serien, tar han sin flykt till staden Piedup. Väl på plats maskerar han sig som Kung James och tar plats på tronen genom att tillfångata den rättmätige konungen. Med hjälp av sina nya förmågar kan Kuros återigen rädda en massa prinsessor och samla de kejserliga juvelerna för att kunna öppna den hemliga dörren till Malkils tillhåll.

Wizards_&_Warriors_3_NES_ScreenShot1När Malkil äntligen är besegrad för sista gången (eller?) så använder den ondskefulla magikern sina sista krafter till att öppna en dimensionsportal och kasta Kuros framåt i tiden. Det är det sista vi får se av vår hjälte. Så nu står Elrond där, utan sin trogna Kuros. Vem ska nu hjälpa landet mot mörkrets krafter? Var har Kuros egentligen hamnat? Vilka faror lurar år 2191?

Sista spelet släpptes i Europa 1993, sedan dess är det ingen som vet vad som hänt Kuros. Jag misstänker att Rare fortfarande äger rättigheterna och det kanske vore på tiden att han får göra sitt återtåg till spelvärlden. Det vore spännande med ett äventyrsspel där man får följa Kuros kamp att återkomma till sin egna värld. Eller följa hans äventyr i Elrond år 2191. Blanda lite sci-fi och fantasy. Skulle antagligen bli lite som He-Man var.

Kuros var även medlem i supergruppen ”The Power Team”. En tecknad serie där Acclaim red på Kapten N:s popularitet. Fast istället för att en spelälskande pojke hamnar i spelvärlden, så är det en pojke som på något sätt lyckas överföra sina favoritkaraktärer till vår värld. Även denna gång porträtterades Kuros som en halvnaken barbar, istället för en krigare med helrustning.

Denna text publicerades första gången på Onlajn.se den 24 november 2010.

2011-08-17, Tobias

1 Kommentar

2011-10-12, Lukas Justyn Bengtsson säger:

Det här spelet Ironsword.. när jag spelade det som liten så minns jag att jag aldrig kom längre än till ”Molnen”, så jag var ju tvungen att spela om det.. och det skulle jag ju aldrig gjort, för jag hade ju glömt bort hur jävla svårt det var att hoppa med den här ”flytiga” gubben som vägrade träffa plattformarna på vägen upp för Mount Everest för att sedan falla ner i 5 minuter när man kommit en stadig bit upp. Sen var det ju givet att missa varenda plattform
påvägen ner i fallet. Jag var ju så fattig så att jag minns att jag fick klara varenda spel jag ägde för jag hade inte råd med spel, så när jag väl fick ett spel så oftast så klarade jag dom , men inte detta

Kommentera