Radio Speltorsk

Avsnitt 158

sonicgenVeckans avsnitt bjuder på en härlig blandning av inslag. Artur Foxander som är QA manager på Paradox Interactive gästar programmet och berättar om vad QA faktiskt är och gör. Det bjuds förstås på spelintryck, däribland Sonic Generations, Mass Effect 3, Syndicate och Might and Magic: Heroes VI. Men det är inte allt! Robert Jonsson aka Nate Traveller dyker förbi för att utmana Sebastian i Spelnördbataljen och dessutom passar vi på att prata lite med Ben O’Donnell som är producent för kommande Syndicate. Allt detta, bara i veckans Radio Speltorsk!

Låtlista:
Dark Souls – Great Grey Wolf Sif

Länkar:
Paradox
Nutopias guide till svenska spelpodcaster

Lyssna på avsnitt

Spela i popup - Ladda ner
2011-11-10

6 Kommentarer

2011-11-10, Fleischer säger:

Trevligt med Artur på besök. Han är ju till och med trevlig i ”verkligheten” i.a.f då jag och Sebbe träffade honom på Morfar Ginkos(?) i lördags.

Antingen missade jag det men Artur skulle ju förklara anledningen till att Battlefield 3 singleplayer inte fungerar med gamepad i QTE events på PC?

2011-11-15, Sebastian säger:

Ja just ja, det har jag också minne av ja!

2011-11-15, artfox säger:

Ojdå… Förlåt Fleischer! Jag glömde fullständigt bort det.

Det får komma här istället. Vill bara poängtera att det här är ett obekräftat rykte blandat med mina egna kvalificerade gissningar. Inte någon förstahandskälla direkt.

Dice har en väldigt speciell QA antagning. Såvitt jag vet är alla projektanställda… Vilket är ytterligare ett skäl varför väldigt få stannar kvar och utvecklas som QA (andra skäl nämnde jag i programmet). De är med andra ord inte så värst erfarna. Till sin hjälp har de ett externt QA team från Rumänien som enligt rykten får betalt per bugg. I och med det så premieras buggar som är väldigt lätta att hitta och lätta att reproducera. Inga krångliga buggar som kräver mycket efterforskning (Som jag tycker är mest spännande.)

Att upptäcka den sortens buggar som du nämnde kräver egentligen att någon har hyggligt bra koll på helheten (det kommer mer erfarenheten) eller att man brinner för det man gör och funderar mycket på vad som behöver testas. Så min kvallificerade gissning är att interna teamet inte testade med gamepadden på PC, och det var för mycket krångel för externa teamet.

Nåja… Just nu sitter jag och samlar krafterna. Jag har fortfarande inte vågat att lyssna på avsnittet själv :/ Förlåt killar! Jag tycker att det är så otroligt läskigt att lyssna på min egen röst…

2011-11-16, Jonas Andreasson säger:

Härligt att ni är tillbaka i vanligt format. Nu känner jag mig motiverad att lyssna igen! Grymt intressant om QA! Bra val av gäst!

2011-11-20, Fleischer säger:

@arfox Man tackar för inblicken! :)

2011-12-14, ClarkAdams säger:

Mycket bra avsnitt! Håller på att jobba mig mot spelbranschen just nu och detta var mycket inspirerande! Även om du kanske inte fick det att låta som världens roligaste jobb, kände jag ändå något för rollen man får i en spelproduktion. Tack Artur!

PS I övrigt också ett bra avsnitt! Keep up the work of goodness in etern!

Kommentera

Om Radio Speltorsk

Radio Speltorsk är en svensk podradio om dator- och tv-spel. I programmet analyserar Andreas Ljungström och Sebastian Magnusson de senaste spelen, diskuterar indie och retro samt bjuder in spännande gäster från spelbranschens alla hörn. Nya avsnitt lanseras varje torsdag.

Radio Speltorsk på iTunes Prenumerera på iTunes-uppdateringar. feedback@radiospeltorsk.se För all form av feedback.