Radio Speltorsk

Sommar med ChrisX – Valfritt #2

ChrisX har varit lite på vandrande fot denna vecka, men även om det hänt så har han haft tid med att göra ett sprakande avsnitt till er lyssnare! Temat är tyvärr lite slarvigt så det blir bara tema på valfritt.

Nästa veckas avsnitt: Cirkus! (önska senaste onsdag)

Låtlista
The Adventures of Mighty Max – Title Screen
Shadowrun – Ghouls (Revamped)
Mass Effect – Main Theme (Önskad av Nate traveller)
Mario Strikers Charged Football – Luigi’s Theme
Duke Nukem – Grabbag Metal cover (Önskad av El Kebabo)
Super Smash T.V. Redux
Killer Instinct – Thunder Theme
Jet Force Gemini – Character Select (IRL önskning av Dave)

Lyssna på avsnitt

Spela i popup - Ladda ner
2012-07-23

5 Kommentarer

2012-07-25, Nate Traveller säger:

Då du säer Cirkus tänkter jag karneval, och på karnevaler så finns det en alldeles magisk stämning över sig. Klart det finns magiker där, inte fantasysnubbar med trollhat och stav, utan istället härliga trolleritricks. Huvudpersonen Sam är en skicklig sådan och hon är med i spelet Gray Matter (som Gwellmyn FORTFARANDE inte klarat av trots vi började spela samtidigt). Så därför önskar jag ledmotivet därifrån: Never Going Back (Sam’s Theme) av The Scarlet Furies.

2012-07-26, Tobias säger:

Håller med Nate Traveller. hur sjutton kan du tycka att Halo är mer ”öppen” än Mass Effect?! Halo är ju om något en korridorskjutare. :

Nate Traveller> Trodde du visste att mitt motto är ”Nu ska jag allt klara det här spelet innan jag…. OH! Shiny!….”

2012-07-31, ChrisX säger:

Anledningen varför jag tycker Halo är mer öppet är just när strider sker finns så många vägar att gå, sen att ta sig till varje strid är som att följa en linje, men tittar jag över på ME så är även striderna fyllda med tunnelseende, det ända som är varierande är vilken typ av karaktär man väljer att spela, men så fall skulle jag kunna säga att Heroes Of Might and Magic: The Dark Messiah är ett super spel, men nej ;) endast kul att leka runt med grafik motorn där.
;)

2012-08-02, Nate Traveller säger:

Gwellmyn: Haha… XD

ChrisX: Okej, jag tror vi behöver förtydliga någonting: öppet är inte att du har lite mer manöverutrymme i striderna. Vad du säger är att Halo har bättre strider än Mass Effect – och att du kan vara mer strategiskt.

Öppenhet är att kunna välja hur din karaktär ska agera, vad för uppdrag du vill uppleva, hur din karaktär ser ut och så vidare. Öppenhet förutsätter valmöjligheter och det saknar Halo.

Halo erbjuder ett filmiskt narrativ där du ska uppleva punkt A, B, C och D, innan du når spelets klimax och lägger undan det (eller spelar multiplayer). Likna det vid ett tåg på en räls – du åker mellan de olika stationerna. Ibland kan du kliva av på stationen och gå runt där, men lämnar du stationen missar du tåget och får inte spela vidare. Om vi tar Mass Effect i tågliknelsen så har du stationerna A till Z, där du måste stanna på A, J N, Q och Z. Övriga stationer väljer du helt enkelt om du vill uppleva. Det här är öppenhet, när du själv bestämmer vägen.

Men jag kan köpa motivationen ”Halo har större strategiska möjligheter i strid än Mass Effect”, men det är ju för att Mass Effect är ett rollspel med shooter-inslag, inte Shooter. ;)

2014-05-06, Johne745 säger:

Heya i am for the first time here. I found this board and I find It really useful &amp it helped me out much. I hope to give something back and aid others like you helped me. afccdbdaacgk

Kommentera

Om Spelklassiker Musik

I podcasten Spelklassiker Musik kan du varje vecka höra gamla och nya, okända och kända, stillsamma och fartfyllda låtar från dina favoritspel. Allting leds av Tobias Jensen och Andreas Karlsson som varvar låtarna med lite nördig kuriosa om spelen eller dess musikstycken. Varje måndag släpps ett nytt avsnitt.

Spelklassiker Musik på iTunes Prenumerera på iTunes-uppdateringar. spelklassiker@gmail.com Om man har önskemål om låtar eller teman.