Radio Speltorsk

Avsnitt 170: Boss-special

hitlermechStora bossar, lömska bossar, episka bossar, dåliga bossar, sexiga bossar. Vi går igenom dem alla i veckans stora boss-special. Det snackas bra boss-design, när en boss faktiskt är befogad i ett spel och den gamla klassiska ”stor-som-hela-skärmen-bossen”! Gästar gör Svamprikets Samson Wiklund.

Övriga medverkande:
Starfighter Johansson
Anders Brunlöf
Gustav Granlund
Johan Eklund
Tobias Jensen

Låtlista:
Punch-Out!! ‘Dream Fighter’ OC ReMix
Metroid ‘Suite for Violin and Piano’ OC ReMix
Metal Gear Solid ‘The Price of Freedom’ OC ReMix
Mega Man 2 ‘The Tragic Drowning of Heat Man’ OC ReMix
Legend of Zelda: Twilight Princess ‘No Hope’ OC ReMix
Final Fantasy VII ‘Sephiroth’s Deliverance’ OC ReMix

Länkar:
Skillpoint
Svampriket
Spelberget
Starpod, Indieklubben och Skillpod

Lyssna på avsnitt

Spela i popup - Ladda ner
2012-10-04

8 Kommentarer

2012-10-04, Ina säger:

Jag skrev först en mycket längre kommentar om bossar… som försvann när jag skickade den (och av någon anledning hade jag missat att göra det jag annars alltid gör – kopierar innan jag postar)
Då tog jag upp mer om det här med att bossar bryter av och att det ju absolut kan vara fantastiskt (MGS som jag ju tog upp som åsm boss-spel är ju så, lite ledsen över att ni inte tog med den delen av kommentaren ;P). Det är när bossarna inte görs så bra som de förstör flytet och bara känns som roadblocks. Och jag anser att bossar sällan görs bra ;)

Det här med att ”klura ut hur man ska göra” ger jag inte mycket för. Oftast är det på tok för uppenbart. Är det inte nåt så tydligt som en stor röd punkt bakom nåt som kan förstöras med de där bomberna jag nyss fick så får jag ändå allt förklarat för mig som om jag inte kan tänka själv… så nä. Nån får gärna svara med exempel på spel som har bossar där JAG får KLURA själv :P

Bossar där man ska slå en svag punkt genom att ”klura ut” hur man ska nå den och gå igenom en ”sekvens” för att fixa fram den kräver dessutom oftast att man gör precis samma ”sekvens” flera gånger. Då vill jag oftast direkt bara lägga ner kontrollen och skita i alltihop.
Mr. Freeze i Arkham City var en väldigt, väldigt enkel boss (det var lite för uppenbart vad man kunde göra) men jag tyckte om den för att man inte fick göra samma sak två gånger.

2012-10-04, Nate Traveller säger:

En mycket intressant start med inslag med Starfighter som återgav sina tankar. Det var oväntat, men var å andra sidan ett mycket trevligt grepp. verlag vävdes alla de olika segmenten in väl i samtalet. Det var för övrigt också bra. Samtalet alltså. Men hur kan det bli dåligt med er två + Samson? Det går liksom inte att misslyckas! Suverän kemi och mycket trevligt då jag för tillfället även lyssnar igenom Retroresan från start.

Tillsammans serverade ni ett suveränt avsnitt som väl höll samman temat. Vissa inslag kunde man ana (att Metal Gears byte av spelkontrollen skulle tas upp och att att Samson skulle nämna Mega Man), men det var även en del intressanta infallsvinklar som dök upp. Vad jag gillade var också hur ni belyste den känslomässiga investeringen man gjorde till bossen och hur kontexten betyder mycket.

Själv är jag kluven till Resident Evil och deras bossar. Jag kan känna att jag tycker om dem, samtidigt jag håller med Samson i vad han säger. (Bortsett från Nemesis och dennes ständiga jagande i Resident Evil 3 som fungerade utmärkt.) Och ju fler spel som kommer i spelserien desto sämre blir dem. Så jag gillar iaf. inte riktningen de har tagit från och med fyran.

En sak jag därmed inte höll Samson om var Andrew Ryan i Bioshock. För mig blev det tvisten som höjde spelet utöver medelmåttigt. Det skapade en verklig nerv. Det gjorde kanske inte bossen bättre, men stämningsmässigt höjde det spelet rejält.

Sist men inte minst: Var är texten om vad nästa avsnitt skulle handla om? (Planeringen för 10 avsnitt fram var tydligtvis bra, men kortvarig. ;) )

2012-10-04, En spelrelaterad svamp säger:

Ni var bra. Samson var bra. Människorna bakom dom instuckna monologerna var bra. Förbannat snygg redigering och fantastisk musik.

Ni har ständigt förbättrat ert arbete och jag vet i fan om inte glädjen är på väg tillbaka.

2012-10-07, Mayhemic säger:

Det här rodde ni i hamn på ett strålande vis.

Vill klargöra att det var MINNESVÄRDA bossar jag radade upp, inte nödvändigtvis speciellt bra… även om majoritet i listan var just sådana. RE-bossarna är egentligen urkackiga på ett spelmässigt plan, men minnesvärda jomen. Så Samson, låt mig få upprättelse.
Slutligen, gällande alienbebisen i Tomb Raider är det väl egentligen ingen sådan, fan vet dess ursprung, är väl mer åt muterad flådd jätteapa-hållet, men fantasin skenande iväg i min ungdom. ;) Här har ni freaket: http://www.youtube.com/watch?v=2hZTxwZKwbs

2012-10-08, Fleischer säger:

Väldigt bra avsnitt! Ett av dom bästa. En av mina absoluta favorit bossar bådi i stämmning och utförande måste var Sif från Darksouls.

2012-10-09, Vargavaka säger:

Mmm, asfet säsongstart! Om ni kör på i samma stil blir det inte bara den sista, utan även den bästa, säsongen av Radio Speltorsk.

Många väntade bossar passerade förbi i diskussionen, och ett par oväntade.

Det var även kul att Johan snuddade vid MMO-bossar, för de känns annars nästan som ett ämne i sig. De är få spelupplevelser som kan vara så tidskrävande, frustrerande och stundom uttråkande som räd-bossar. Men det är även få spelupplevelser som kan vara lika tillfredsställande som när allt klaffar och en svår boss efter veckor av nötande och anpassade strategier äntligen går ner. Bortsett från shmups kan jag inte komma på någon genre där just bossmekanikerna är så fundamentalt avgörande för huruvida ett spel är bra eller helt trasig.

Nate: Jag kan ha fel, men jag tror att Samson syftade mer på att slutet i Bioshock förlorade på att du spenderar sluttimmarna med att jaga rätt på den ganska ointressanta Fountaine snarare än på att ”striden” mot Ryan som sådan var antiklimatisk.

2012-10-10, Nate Traveller säger:

Vargavaka: Jo, det var så jag förstod det också. Vad jag försökte förmedla ovan var att jag inte höll med. Hade spelet avslutats strax efter mötet med Andrew Ryan, istället för att jaga rätt på Fountaine hade det inte skapat samma Wow-känsla för mig. Tvärtom, då hade det nog blivit ett stort antiklimax med ett stort WTF-ansiktsuttryck eftersom det kommit från ingenstans. Nu fick det tid att sjunka in och tillföra stämningen mer än om det brutits tidigare. Jag fick känslan av en sjukt bra tvist och det gjorde spelet bättre (för mig).

2015-11-03, Podcastlegenden Samson Wiklund | SamsonWiklund.com säger:

[...] Avsnitt 170, där vi gör en bossspecial. [...]

Kommentera

Om Radio Speltorsk

Radio Speltorsk är en svensk podradio om dator- och tv-spel. I programmet analyserar Andreas Ljungström och Sebastian Magnusson de senaste spelen, diskuterar indie och retro samt bjuder in spännande gäster från spelbranschens alla hörn. Nya avsnitt lanseras varje torsdag.

Radio Speltorsk på iTunes Prenumerera på iTunes-uppdateringar. feedback@radiospeltorsk.se För all form av feedback.