Radio Speltorsk

Avsnitt 176: Baten Kaitos

batenkaitosDenna vecka återupplivar vi det kära gamla segmentet ”Radio Speltorsk tipsar” och förvandlar det till ett helt avsnitt. Gästar gör återigen Åsa Modén som berättar om det säregna kortrollspelet Baten Kaitos (och även uppföljarprequelen Baten Kaitos Origins).

Låtlista:
Baten Kaitos – The True Mirror (guitar version)
Baten Kaitos – Imperial Dynamics
Baten Kaitos Origins – The Peaceful Four Seasons II
Baten Kaitos – Flighty Spirits

Länkar:
Baten Kaitos episka intro/trailer

Lyssna på avsnitt

Spela i popup - Ladda ner
2012-11-15

3 Kommentarer

2012-11-16, En spelrelaterad svamp säger:

Det är inte så lite genomskinligt att ni försöker fånga den breda massan med sån här mainstream skit. ;)

Stort plus att ni vågar va er själva. Det finns så många som kör spelat och nyhetskarusellen redan, att det här känns som en frisk fläkt.

Det va både kul och intressant att lyssna på, men jag gräver inte fram min gamecube igen. Ni fick mig att sakna jrpg musik, som för mig är den ända behållningen med dessa spel idag (hoppas det ändras någon gång i framtiden).

Nästa vecka så vill jag att mitt intresse för peka/klicka vaknar till liv igen. Jag har en massa sådana i steamkatalogen som ber om att bli spelade. Mitt sista stora ögonblick med den genren va Discworld 2, där dom redan i början av spelet skojar om att det inte görs såna här spel längre.

Så se nu till att få mig intresserad igen. Det är en order. :)

2012-11-17, Nate Traveller säger:

Jag minns det här gamla inslaget och log då jag hörde den gamla jingeln. Tyvärr var det här dock inte mitt avsnittet då jag verklige, verkligen inte gillar JRPG. Sen var det förstås en oerhörd otjänst att komma efter förra avsnittet som hade så otroligt högt produktionsvärde, vilket får det här avsnittet att låta klent i jämförelse.

Även om jag som En spelrelaterade svamp ser fram emot en Peka och klicka-special (med stort fokus på Sierra-spelen annars blir jag purken! ;) ), så ser jag hellre fram emot ett avsnitt där vi har Sebastian och Andreas tillsammans igen. Nu har det varit ett avsnitt där de gör något tillsammans. Vi gillar ju deras personkemi tillsammans! Sebastian + Andreas = Sant. :)

2012-11-18, Nate Traveller säger:

Eftersom Sebastian tyckte vi skulle skriva om våra intryck av peka- och klicka-spelen så tänkte jag dra mitt strå till stacken. Oftast då det talas om peka- och klicka-spelen ser man tillbaka med nostalgiska ögon på Lucas Arts eller den nya vågen som förekommer idag. Det är lite sorgligt för en själv som är ett stort Sierra-fan, FMV (Full Motion Video)-spelens främsta förkämpar. Många ser tillbaka på FMV-spelen med avsky idag och beskriver de som hemska och kanske är det varför många vill glömma bort Sierra. Jag tillhör inte den skaran. Visst, skådespelarna var inte i toppklass men spelen hade ambitioner att göra något mer och drev utvecklingen med scenografi och manus framåt, i synnerhet sådana mastodontspel som Gabriel Knight II: Beast Within och Phantasmagoria-spelen.

Det viktigaste skillnaden som jag upplevde mellan Sierra-spelen och Lucas Arts spelen är just för att de förstnämnda inte valde den lättare vägen med rika pasteller och charmig humor. Istället fäste de narrativen som var rotade i vår vardag och förde in mörker i det. Ta till exempel huvudrollen Curtis i Phantasmagoria II: A Puzzle of Flesh, han arbetar på ett kontor och lever ett vardagligt liv, men samtidigt finns det ett mörker under ytan som sakta blir allt mer påtagligt i spelet. Eller ta Adrienne från Phantasmagoria som är en vanlig kvinna som tillsammans med sin man flyttar in i ett nytt hem och sakta får se hur hemmet påverkar hennes tidigare trygga liv. Eller varför inte kolla på Shivers II: Harvest of Souls där den anonyma protagonisten undersöker den ödsliga stadsmiljön för att sakta få reda på mysteriet genom rockbandet Trip Cyclones öde?

Kanske är det logiska att jag fastnade för FMV-spelen då det var Gabriel Knight II som drog in mig i peka- och klicka genren. Det var något magiskt över att få spela vad som verkade vara en film. Musiken var betydligt mer kraftfull än något jag spelat tidigare (bortsett från Planescape: Torment då) och skapade en härlig atmosfär. Sedan fanns det ett riktigt bra manus i grunden med ett mysterium som fångade mitt intresse. Liksom, vem gillar inte ett mysterium med bra karaktärer, varulvar och Wagners borglömda opera? Jane Jensen har i intervjuer berättat att FMV-spelen var begränsande i sitt format så att hon blev tvungen att fokusera på manus i högre grad än tidigare för att skapa en djupare upplevelse. För mig märktes det rejält och visade verkligen att spel kunde vara mer storymässigt minimalistiska med fokus på plattformshoppande och det är därför som jag håller spelet så högt än idag.

Även om FMV-spelen idag är något som många ser ned på tror jag vi har mycket att tacka dem för. De bevisade verkligen att spel kunde erbjuda cineastiska upplevelser och breddade spelutvecklingen med sina drag. Sierra gjorde ett intryck på mig och det är varför jag tycker de bör förtjänas att nämnas i en peka- och klicka-special och inte skjutas undan åt sidan för att prata om det traditionella Lucas Arts som alltid är första exemplet som nämns så fort som man talar om genren.

Ser fram emot att höra programmet! Kommer sitta som på nålar tills det släpps!

Kommentera

Om Radio Speltorsk

Radio Speltorsk är en svensk podradio om dator- och tv-spel. I programmet analyserar Andreas Ljungström och Sebastian Magnusson de senaste spelen, diskuterar indie och retro samt bjuder in spännande gäster från spelbranschens alla hörn. Nya avsnitt lanseras varje torsdag.

Radio Speltorsk på iTunes Prenumerera på iTunes-uppdateringar. feedback@radiospeltorsk.se För all form av feedback.